Tot ce trebuie sa stii despre unghiul de fuga si importanta acestuia

ce trebuie sa stii despre unghiuri

Trei masuratori comune formeaza geometria suspensiei unui autovehicul. Unghiul de fuga este una dintre ele, in timp ce celelalte doua sunt unghiul de cadere si convergenta. Poti ajusta aceste variabile pentru a corecta unghiul de suspensie si pentru a remedia diverse probleme ale masinii. Aminteste-ti ca sistemul de suspensie implica anvelopele si presiunea acestora, amortizoarele, arcurile si legaturile – toate componentele care conecteaza cadrul unei masini de roti. Deci, iti poti imagina cat de importante sunt aceste trei masuratori. In acest articol, punctul de concentrare va cadea asupra a ceea ce este roata, ce este unghiul de fuga si care sunt efectele sale asupra performantei unui vehicul.

 

1. Ce este unghiul de fuga?

Caster, cunoscut si sub denumirea de unghi de fuga, reprezinta inclinarea masurata de la partea superioara a axei de directie, pana la partea inferioara a rotii, atunci cand prima este atasata la cea din urma. Acest unghi evalueaza inclinatia inainte si inapoi a axei. In cuvinte simple, aceasta este o reglare de aliniere, care are loc doar pe rotile din fata, atunci cand acestea se rotesc si se masoara pe rotile de directie atunci cand privesti vehiculul din lateral. Pentru a vizualiza unghiul, iti poti imagina axa de directie care conecteaza punctul de pivot inferior sau, respectiv, articulatia sferica cu omologul lui superior. Aceasta formatiune creeaza un gradient cu linia abrupta, care trece drept prin punctul de pivot de jos. Usurinta de a conduce volanul si stabilitatea unui vehicul depind de roata. Rotita zero rotita sau neutra va crea un soc vertical sau un arc perfect. Pe baza tipului de suspensie, pozitia rotii va fi la sud de articulatia sferica superioara sau de punctul de lonjerț, in timp ce axa va fi verticala, pe sosea. Rotatia pozitiva apare atunci cand roata si punctul de pivotare inferior stau inaintea omologului sau superior. Vehiculele din zilele de astazi aplica acest unghi de fuga pentru a preveni intoarcerea sau virajul accidental de la traiectoria dreapta atunci cand sunt conduse cu viteza mare. Rotatia negativa apare atunci cand punctul de pivot superior ramane in fata punctului de pivotare inferior. Atunci cand vehiculul se abate de la linia dreapta spre care intentionezi sa conduci, aceasta indica prezenta unei rotatii negative.

2. Unghiul de fuga – Rotatia pozitiva si rotatia negativa

Deja s-a discutat despre ce este unghiul de fuga si cum devine pozitiv sau negativ. Acum, este timpul sa afli efectele acestor unghiuri.

Rotatia pozitiva

Dupa cum stii deja, o rotatie pozitiva apare atunci cand axa de directie se inclina in fata axei masinii. Ea impinge arcul elicoidal peste soc, spre partea din spate a vehiculului, in momentul conducerii. Un sofer poate simti in mod distinct efectele unei rotatii pozitive atunci cand conduce masina intr-o miscare inainte. Datorita cantitatii uriase de cuplu de autoaliniere pe anvelopele din fata si rotile create de articulatia sferica superioara sau suportul lonchetei, vehiculul va fi constant pe calea sa, atunci cand conduci drept. Efectul acestui unghi de rotire genereaza o tensiune care mentine rotile din fata drepte in momentul conducerii la viteza. Un alt efect al acestui unghi este revenirea volanului la pozitia de la ora 12 atunci cand conduci dupa un colt. In caz contrar, masina se va indeparta de la traseul sau drept. Rotatia pozitiva este esentiala pentru imbunatatirea performantei in viraje si manevrabilitatea unui vehicul, marind tractiunea prin maximizarea frecarii anvelopei de sol, ajutand vehiculul sa ramana pe sol. Cresterea prea mare a rotatiei pozitive nu este o idee buna, deoarece va face directia mai grea si mai dificila de rotit. Cu toate acestea, nu trebuie sa iti faci griji pentru acest lucru in ceea ce priveste vehiculele moderne, deoarece au un sistem de servodirectie, pentru a anula greutatea volanului.

Rotatia negativa

Ce este unghiul de fuga atunci cand devine negativ? In acest caz, axa de directie se inclina in spatele axei verticale a vehiculului. Majoritatea masinilor vechi suferă de aceasta problemă din cauza absentei unui sistem de servodirectie. Setarea unei rotatii negative a fost singura modalitate de a face rotirea volanului mai usoara in acele masini. Datorita acestei rotatii negative, volanul vehiculelor mai vechi se simte, adesea, prea usor si devine greu sa mentii vehiculul pe drumul bun in timpul virajului.

3. Echilibrarea rotilor masinii – Ce reprezinta geometria rotilor?

Cu siguranta, fiecare proprietar de masina s-a intalnit, cel putin o data in viata, cu termenul de geometrie a rotilor. Acest concept este strans legat de confortul condusului, aderenta si siguranta in timpul calatoriilor. Ce inseamna, de fapt, si ce parametri sunt luaai in considerare la montarea rotilor? Geometria rotii consta dintr-un numar de parametri, care sunt unghiul de fuga, convergenta, unghiul de inclinare a axei stiftului articulatiei si unghiul de cadere al axei stiftului articulatiei. Aceste nume suna ambiguu, dar au un impact incontestabil asupra duratei de viata a anvelopelor si suspensiilor si asupra conducerii in sine. Setarea corecta a interdependentelor geometrice permite o aderenta uniforma a roilor la sol si, astfel, o mai buna aderenta si manevrabilitate a masinii. Iata la ce sunt responsabile elementele individuale de suspensie in procesul de setare a geometriei:

  • unghiul de fuga al rotilor – cunoscut si sub denumirea de caster. Aceasta valoare descrie unghiul dintre plan si verticala cercului. Poate fi pozitiv (inclinat spre exterior) sau negativ (inspre interior). Setarea acestui parametru previne deformarea excesiva a anvelopei si afecteaza aderenta in viraje si in timpul franarii;
  • convergenta rotilor – determina pozitia rotilor din fata sau din spate, una fata de alta. Aceasta valoare poate fi pozitiva atunci cand rotile sunt indreptate spre interior sau negativa atunci cand sunt indreptate spre exterior. Alinierea necorespunzatoare duce la uzura neuniforma si mai rapida a anvelopelor;
  • unghiul de inclinare a axei stiftului articulatiei – stiftul este piesa a carei sarcina este sa conecteze bratul oscilant cu crossover-ul. Este un element mobil, care are forma unei articulatii sferice. Acest unghi apare intre pinul de incrucisare si dreapta verticala a cercului, aceasta valoare fiind numita si raza esalonata;
  • unghiul de cadere al axei stiftului articulatiei – este situat intre axa stiftului si dreapta verticala a rotii. Depasirea in sensul de mers da o valoare pozitiva, iar in sens opus o valoare negativa. Acest element de suspensie este responsabil pentru mentinerea directiei si stabilizarea rotilor in timpul mersului.

eometria masinii este un element foarte important al service-ului auto. Ajustarea trebuie realizata, cu grija, in timpul schimbarilor anvelopelor de vara sau celor de iarna, dar si atunci cand observi simptome deranjante. Atunci cand banda de rulare a anvelopei, pe o parte se freaca uniform sau exista abraziune sub forma de dinte, inseamna ca este un semn clar ca ceva nu este in regula cu setarea geometriei suspensiei. Cu toate acestea, uneori, simptomele vizuale pot scapa neobservate. Multi soferi se plang de scartaitul rotilor in viraje, ceea ce este, fara indoiala, un semnal ingrijorator. In plus, poti observa deplasarea masinii intr-o directie in timp ce conduci drept inainte. Toate aceste semnale indica necesitatea vizitei unui service auto, care este echipat cu un instrumente de geometrie a rotilor. Este necesar sa ai grija de setarea convergentei si a altor parametri de geometrie atunci cand apar simptomele mentionate mai sus. Exista, insa, o situatie in care este absolut necesar sa mergi la un control. Aici este vorba, in primul rand, despre aparitia unei coliziuni sau impact asupra bordurii cu roata. Daca au avut loc astfel de evenimente, stii ca este posibil sa fi afectat alinierea geometriei rotii. Este mai bine sa nu astepti pana cand observi semne de deteriorare a calitatii conducerii. Mergi imediat la reglare, deoarece setarea necorespunzatoare a suspensiei poate fi foarte periculoasa si poate duce la eventuale accidente pe drum. Deplasarea masinii pe suprafete neuniforme si drumuri care au multe goluri si gauri poate, de asemenea, deregla geometria masinii. 

Un alt caz in care trebuie sa ai grija de geometria rotilor este momentul schimbarii anvelopelor de iarna cu cele de vara. Mai ales iarna, trebuie sa ai grija de aceasta problema, deoarece, in cazul conditiilor meteorologice dificile, cum ar fi inghetarea drumurilor, aderenta și controlabilitatea sunt cruciale. In plus, functionarea si uzura elementelor individuale, precum rulmentii, culbutorii sau tijele de directie, afectează si nevoia de a merge la atelier pentru a seta geometria. Problemele de mentinere a aderentei si a confortului de condus pot fi observate si dupa modificari si reparatii ale suspensiei, asa ca, daca intentionezi sa reglezi masina, aminteste-ti ca geometria trebuie verificata si setata dupa fiecare reparatie a suspensiei, indiferent daca este o revizie majora sau doar o inlocuire a varfului tijei. Geometria rotilor poate fi setata numai in atelierele profesionale de reparatii auto. Pentru a efectua acest serviciu, este nevoie de echipamente speciale, a caror functionare trebuie intotdeauna incredintata unui angajat calificat. Pentru executarea corecta a procedurii sunt necesare date de reglare a geometriei rotii. Setarea geometriei masinii este posibila doar intr-o masina care are o suspensie si o directie eficiente. Daca vehiculul are tije de directie, brate de control sau alte elemente deteriorate, reglarea nu va fi fezabila.

In final, sistemul de servodirectie este un plus revolutionar pentru vehiculele moderne. Folosind rotatiile pozitive, acest sistem creste siguranta rutiera si a condusului, prin promovarea unei performante stabile de condus. Masinile din zilele de astazi sunt proiectate astfel incat sasiul si cadrul motorului lor sa nu suporte rotatiile negative ale unghiului de fuga. Daca vehiculul tau trage spre o parte a drumului in timpul conducerii cu viteza pe autostrada sau atunci cand faci un viraj, ar trebui sa ii efectuezi un diagnostic pentru alinierea gresita a suspensiei.

Sursa foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *