Lege cauciucuri iarna: ce trebuie sa stii despre obligativitate, amenzi si termenul de schimbare?

anvelope iarna

Circulatia pe drumurile din Romania este permisa doar autoturismelor care sunt dotate cu toate echipamentele mentionate in lege. Aceste echipamente pot sa varieze inclusiv in functie de perioada anului. Acest lucru este explicat prin prisma faptului ca, in diferite perioade ale anului, vremea ofera conditii diferite pentru soferi. Autoturismele trebuie sa fie adaptate conditiilor meteo atat pentru siguranta soferilor si pasagerilor care le utilizeaza, cat si pentru siguranta tuturor celorlalti participanti la trafic.

Printre cele mai importante legi din Romania si cea care atrage, poate, cel mai mult atentia soferilor intr-o anumita perioada a anului este legea cauciucurilor de iarna. Aceasta reprezinta o prevedere care explica tot ceea ce trebuie sa respecte posesorii de autoturisme care circula pe drumurile publice din tara noastra cu privire la obligativitatea cauciucurilor de iarna. Aceste anvelope create special pentru sezonul rece au rolul de a garanta siguranta tuturor, in conditiile drumurilor alunecoase, inghetate sau inzapezite.

Pentru foarte multi soferi, legea cauciucurilor de iarna continua sa fie un mister, deoarece acestora nu le este clar in ce conditii sunt obligatorii pneurile de iarna, cand trebuie acestea sa fie montate si care sunt riscurile la care se expun daca nu le utilizeaza. Alfa din acest articol raspunsurile intrebarilor pe care le-ai putea avea cu privire la legea schimbarii cauciucurilor de iarna, ce amenzi risti daca nu o respecti si care sunt alternativele pe care le ai!

1. Lege cauciucuri iarna: ce spune legea despre obligativitatea cauciucurilor de iarna

In Romania, actul normativ care a legiverat obligativitatea utilizarii cauciucurilor de iarna a fost, pana in 2011, Ordonata de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. In cadrul acestei OUG, se considera ca este contraventie “conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite de zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna“. In 2011, aceasta OUG a fost completata cu o serie de prevederi si modificari, inclusiv cele referitoare la pneurile de iarna si obligatia pe care o au posesorii de autoturisme sa le monteze pe parcursul sezonului rece. Publicata in Monitorul Oficial, nr. 80 din 31 ianuarie 2011, Partea I, Ordonanta nr. 5/2011 a venit cu toate completarile necesare cu privire la obligatia soferului de a avea autoturismele dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice care sunt acoperite de zapada, polei sau gheata. Ordonata nr. 5/2011 a fost aprobata ulterior prin Legea nr. 161/2011, care a fost publicata in Monitorul oficial, nr. 503 din 14 iulie 2011, Partea I.

1.1. Legea cauciucurilor de iarna: cand trebuie montate?

Trebuie subliniat faptul ca legea din Romania nu defineste in mod concret perioada in care se vor utiliza cauciucurile de iarna pe drumurile publice din Romania. In forma initiala a legislatiei, exista mentionata perioada noiembrie-martie, insa in forma sa actuala, legislatia nu mai face referire la o perioada concreta. Altfel spus, conducatorii auto trebuie sa se asigure ca dispun de anvelope potrivite pentru sezonul rece oricand circula pe drumuri publice acoperite de zapada, inghetate sau acoperite de polei. Asadar, legea nu face referire la schimbarea pneurilor de vara cu cele de iarna sau la o data exacta in care acestea din urma trebuie montate si nici nu sanctioneaza nerespectarea vreunui termen.

anvelope iarna
Legea sanctioneaza, in mod express, circulatia in conditiile lipsei cauciucurilor potrivite pe drumuri de iarna. De asemenea, trebuie sa stii ca, in cazul autovehiculelor de marfa de peste 3,5 tone si a celor de transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaun, acestea trebuie sa dispuna si de lanturi antiderapante montate pe lanti. De altfel, se recomanda ca si autoturismele mici sa dispuna de lanturi care sa poata fi montate in conditii foarte dificile de drum.

1.2. Amenda pentru cauciucuri de iarna: ce risti daca nu le montezi

Fiind o conditie impusa prin lege, montarea acestui tip de pneuri este o obligatie de la care soferii nu se pot sustrage, fara a risca amenzi si alte pedepse care le-ar putea crea probleme foarte mari, pe termen lung. De altfel, circulatia pe drumurile publice acoperite de polei, zapada sau gheata, in conditiile in care autoturismul are montate anvelope de vara, este considerata contraventie. In cazul savarsirii acestei contraventii, conducatorii auto sunt “taxati“ cu amenzi pentru cauciucuri de iarna lipsa. Fireste, amenzile nu sunt deloc mici, in conditiile gravitatii riscurilor la care atat ei, cat si ceilalti participanti la trafic sunt expusi.

Soferii care circula fara sa utilizeze anvelope potrivite pentru sezonul de iarna risca o amenda contraventionala din clasa a IV-a. Contraventiile incadrate in aceasta clasa de sanctiuni se pedepsesc cu amenda in valoare de 9, pana la 20 de puncte. In anul 2022, punctul de amenda are valoarea de 145 de lei, astfel ca amenzile pe care le risca orice sofer care conduce pe drumurile publice din Romania in conditii de iarna, fara ca acesta sa fie dotat cu tipurile de pneuri potrivite, pot sa varieze de la 1305 lei, pana la 2900 de lei!

Asadar, legea prinvid folosirea cauciucurilor de iarna este una destul de aspra cu soferii din Romania, atunci cand vine vorba despre amenda pe care acestia trebuie sa o plateasc, in cazul incalcarii ei. Singura veste buna este ca, in eventualitatea in care primesti o astfel de amenda, ai dreptul de a o achita la o valoare de doar 50% in termen de 15 zile. Exista, insa, o alta problema pentru soferii care nu isi monteaza la timp anvelopele de iarna sau nu le folosesc deloc. Conform legii, contraventiile care se incadreaza in clasa a IV-a se pedepsesc si prin retinerea certificatului de inmatriculare de catre Politia Rutiera.

1.3 Ce se intampla daca ti se retine certificatul de inmatriculare

Retinerea certificatului de inmatriculare a unui autoturism, ca urmare a utilizarii acestuai pe drumurile publice din Romania, in conditii de iarna, fara ca masina sa fie dotata cu anvelopele potrivite, echivaleaza cu suspendarea dreptului proprietarului de a folosi acel vehicul pe drumurile publice. Returnarea certificatului de inmatriculare de catre Politia Rutiera se face doar in conditiile in care posesorul autoturismului dovedeste ca masina a fost echipata corespunzator. In perioada in care certificatul este suspendat, autoturismul nu poate circula pe drumurile publice.

Mai mult decat atat, exista si o alta amenintare la adresa soferilor care nu folosesc pneuri de iarna. Este vorba despre cea reprezentata de politica firmelor de asigurare. In cazul in care ai o asigurare RCA sau CASCO, exista un risc foarte mare ca aceasta sa nu acopere pagubele rezultate in urma unui accident produs ca urmare a circulatiei in conditii de iarna, fara ca autoturismul sa fie echipat cu anvelopele potrivite. Cele mai multe firme de asigurare din Romania se raporteaza exclusiv la tipul pneurilor montate pe autoturism in momentul in care se constata avaria.

2. Legea obligativitatii cauciucurilor de iarna: ce variante sunt acceptate

Conform OUG 195/2002, actualizata in 2011, anvelopele de iarna care pot fi utilizate in conditii legale sunt cele care sunt omologate, in acest sens. Le poti recunoaste ca urmare a simbolurilor aflate pe lateralul pneului. In primul rand, trebuie sa identifici simbolul alpin, reprezentat de un munte si un fulg de nea aflat in interiorul sau. Aceste cauciucuri sunt variante acceptate la nivelul intregii Uniuni Europene.

anvelope iarna

De asemenea, exista si alte simboluri care pot fi inscriptionate pe anvelopele considerate a fi potrivite, din punct de vedere legal, pentru utilizarea pe timp de iarna. Este vorba despre marcajele “M+S“, “M.S.“, “MS“ sau “M&S“. Aceste marcaje simbolizeaza termenii Mud si Snow, care in engleza inseamna Noroi si Zapada.

2.1. Legea schimbarii cauciucurilor de iarna si anvelopele all season

Au existat, de-a lungul anilor, controverse cu privire la posibilitatea soferilor de a utiliza anvelope all season pe parcursul sezonului rece. Conform unor informatii vehiculate in mediul online, soferii ar fi riscat sa fie amendati ca urmare a utilizarii anvelopelor din aceasta categorie in locul celor create in mod express pentru perioada iernii. In acest context, reprezentantii Registrului Auto Roman au emis in toamna anului 2021 un comunicat prin care au respins in mod ferm aceste supozitii care ajunsesera sa apara inclusiv in presa.

Conform RAR, toate autoturismele care sunt marcate cu literele M si S, indiferent de forma in care acestea sunt inscriptionate pe suprafata pneurilor, pot fi utilizate pe parcursul iernii deoarece intrunesc cerintele de utilizare prevazute de legislatia rutiera. Asadar, soferii pot sa utilizeze anvelope all season si in conditii de iarna, insa exista o serie de precizari importante care trebuie sa fie facute, pentru ca toti posesorii de autoturisme sa cunoasca varianta cea mai potrivita pentru acest tip de conditii.

Anvelopele de iarna sunt create in mod special pentru a face fata si celor mai dificile conditii de drum. Ele dispun de profiluri care le fac sa se adapteze cu brio la un carosabil peste care a nins sau pe care s-a depus polei ori gheata. In situatia in care stii ca te inhami des la drumuri destul de lungi, desfasurate pe trasee inzapezite sau cu conditii dificile de trafic, utilizarea cauciucurilor de iarna este cea mai inspirata varianta la care poti apela.

 

Anvelopele all season sunt si ele eficiente, inclusiv in timpul sezonului rece, insa acestea nu ofera un grad de protectie la fel de mare precum cele de iarna. Cauciucurile all season sunt potrivite, mai degraba, pentru soferii care circula foarte mult prin orase, acolo unde drumurile sunt deseori deszapezite. In orasele mari, arterele principale sunt curatate imediat dupa ce a nins, astfel ca riscurile nu sunt atat de mari, iar pneurile all season fac fata cu brio provocarilor.

 

2.2. Cand ar trebui sa faci trecerea la anvelopele de iarna

 

Asa cum ai putut afla, nu exista un termen clar definit prin lege pentru montarea cauciucurilor de iarna. Data de 1 noiembrie care se vehiculeaza in randul soferilor este un reper orientativ, bazat pe forma precedenta a legislatiei, precum si pe tendinta evenimentelor meteorologice de iarna de a incepe in aceasta perioada. Cu toate acestea, recomandarea este aceea de a instala pneurile de iarna inca de la primele semne de racire accentuata a vremii. Daca acest lucru se intampla in octombrie, nu este nicio problema sa utilizezi cauciucurile de iarna inca de pe atunci.

 

De regula, soferii experimentati prefera sa isi ia o marja de eroare si sa nu astepte prima ninsoare pentru a monta cauciucurile de iarna. Avand in vedere tendinta temperaturilor si fenomenelor meteorologice de iarna din Romania, termenul de 1 noiembrie este unul destul de precis, insa poti sa montezi pneurile si cu o saptamana sau doua mai devreme, pentru a avea garantia ca eviti orice risc. Fireste, o varianta foarte buna este aceea de a te ghida in functie de prognoza meteo.

 

anvelope iarna
Anvelopele all season sunt si ele eficiente, inclusiv in timpul sezonului rece, insa acestea nu ofera un grad de protectie la fel de mare precum cele de iarna. Cauciucurile all season sunt potrivite, mai degraba, pentru soferii care circula foarte mult prin orase, acolo unde drumurile sunt deseori deszapezite. In orasele mari, arterele principale sunt curatate imediat dupa ce a nins, astfel ca riscurile nu sunt atat de mari, iar pneurile all season fac fata cu brio provocarilor.

2.2. Cand ar trebui sa faci trecerea la anvelopele de iarna

Asa cum ai putut afla, nu exista un termen clar definit prin lege pentru montarea cauciucurilor de iarna. Data de 1 noiembrie care se vehiculeaza in randul soferilor este un reper orientativ, bazat pe forma precedenta a legislatiei, precum si pe tendinta evenimentelor meteorologice de iarna de a incepe in aceasta perioada. Cu toate acestea, recomandarea este aceea de a instala pneurile de iarna inca de la primele semne de racire accentuata a vremii. Daca acest lucru se intampla in octombrie, nu este nicio problema sa utilizezi cauciucurile de iarna inca de pe atunci.

De regula, soferii experimentati prefera sa isi ia o marja de eroare si sa nu astepte prima ninsoare pentru a monta cauciucurile de iarna. Avand in vedere tendinta temperaturilor si fenomenelor meteorologice de iarna din Romania, termenul de 1 noiembrie este unul destul de precis, insa poti sa montezi pneurile si cu o saptamana sau doua mai devreme, pentru a avea garantia ca eviti orice risc. Fireste, o varianta foarte buna este aceea de a te ghida in functie de prognoza meteo.

anvelope iarna

Trebuie sa stii ca legea nu obliga soferii sa renunte la anvelopele de iarna intr-un anumit punct al anului. Conducerea cu astfel de pneuri, in conditiile in care sezonul rece s-a sfarsit, iar temperaturile nu mai sunt scazute, implica un singur risc. Este vorba despre riscul defectarii anvelopelor ca urmare a uzurii premature. Cauciucurile de iarna se vor toci destul de repede, daca sunt folosite pentru vreme indelungata pe asfalt uscat si cald. Tocmai de aceea, ele se recomanda a fi schimbate cu cele de vara atunci cand vremea se incalzeste. In cazul in care folosesti anvelope all season, acestea pot fi pastrate pe autoturism si pentru perioada calduroasa a anului.

 

Intra pe anvelope-oferte.ro si achizitioneaza cauciucurile de care ai nevoie, pentru a fi sigur ca circuli in conditii legale si sigure pe tot parcursul anului. Iti oferim variante de la cei mai tari producatori din lume. Tot la noi gasesti si modele de lanturi care te vor ajuta sa ai parte de stabilitate, indiferent de starea drumurilor pe care conduci. Alege calitatea si fii mereu in siguranta!

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *