Azot in roti – este recomandat sau ar trebui sa mergi pe varianta de aer clasic?

, , ,
anvelope-oferte

Deplasarea unui automobil in siguranta si prin oferirea unor excelente conditii de confort pasagerilor este posibila doar daca masina este dotata cu roti de calitate. Calitatea rotilor este influentata de cea a jantelor si a celorlalte elemente metalice, insa adevarata diferenta este facuta de anvelope.

Pneurile sunt singurele parti ale unei masini care intra in contact in mod direct cu suprafata pe care automobilul ruleaza. Pentru ca deplasarea sa se poata efectua in cele mai bune conditii de stabilitate, trebuie ca rotile sa fie „imbracate” in anvelope calitative.

Anvelopele de calitate sunt cele produse din materiale de calitate, iar cele mai bune marci de masini ofera pe piata modele dotate cu pneuri calitative. Acestea pot avea nevoie de inlocuire, odata uzate. Trebuie alese pneuri cu profile potrivite si care sa fie intretinute in mod constant, prin reglarea presiunii interioare.

Acest lucru se poate face prin adaugarea de aer, insa unii soferi prefera sa adauge azot in cauciucuri, pentru reglarea presiunilor. Aceasta este o varianta care prezinta avantaje importante, insa este important sa cunosti tot ceea ce presupune ea, inainte de a o folosi.

1. Azot in roti – merita sa umfli rotile cu azot?

Cu siguranta ai auzit de azot, deoarece acesta este unul dintre cele mai populare elemente chimice din categoria gazelor. El este neinflamabil, iar in ultimii ani este tot mai des folosit pentru reglarea presiunii din anvelopele auto. De regula, azotul se utilizeaza in lumea sporturilor cu motor, dar procedura a fost imbratisata si de catre soferii obisnuiti.

Cu toate acestea, expertii din domeniul auto, inclusiv marii producatori de pneuri, recomanda utilizarea azotului in anumite circumstante. De regula, reperul pe care il ofera expertii este reprezentat de stilul de sofat, procedura fiind potrivita mai ales pentru cei care abordeaza un stil de condus sportiv.

anvelope

Cui ii ofera azotul cele mai multe beneficii?

Folosirea azotului in pneuri este foarte populara in sporturile cu motor, deoarece acolo este abordat, in general, un stil de sofat care poate fi catalogat drept sportiv sau chiar agresiv. Masinile sunt conduse la viteze ridicate, ceea ce suprasolicita pneurile, rotile, si intregul angrenaj, in general.

Acest stil de condus nu este, insa, rezervat pilotilor de curse. Exista si soferi obisnuiti care sunt pasionati de conducerea la viteze mari, cu frane puternice si viraje luate in viteza. Pe langa riscurile evidente a caror aparitie este determinata de viteza in exces, stilul agresiv si brusc de condus ridica si multe probleme in materie de stabilitate a pneurilor.

Prin umflarea rotilor cu azot, acestea sunt mai bine protejate de consecintele negative ale unui stil agresiv de condus. Asta deoarece riscul de explozie este diminuat, iar mentinerea presiunii la nivel optim impiedica tocirea anvelopelor. In mod firesc, creste si durata de viata a acestora, astfel ca soferii care adopta un astfel de stil de condus sunt cei mai avantajati de azotul in cauciucuri.

Pe langa roti, sunt suprasolicitate si componentele mecanismului motor, in cazul vitezelor ridicate. Pentru a face fata acestui ritm extrem de alert, motorul are nevoie de resurse suficiente, adica de carburant, pe care poate ajunge sa il consume in exces. Azotul din roti favorizeaza evitarea consumului nejustificat, prin stabilizarea pneurilor, deci exista beneficii si pentru soferii care vor sa adopte un stil sportiv, fara a-si sacrifica bugetul.

Nu in ultimul rand, folosirea azotului in pneuri este o idee excelenta pentru soferii care folosesc masina foarte mult, pe distante mari. In cazul in care te deplasezi pe distante mari, cauciucurile tale se vor uza rapid, din cauza oscilatiilor de presiune. Inlocuirea aerului cu azot te ajuta sa eviti aceasta problema sau, cel putin, sa amani aparitia inconvenientelor.

Ce se intampla daca bagi azot in roti

In Formula 1, Formula 2 si alte competitii din categoria sporturilor cu motor, pneurile masinilor folosite de catre pilotii participanti sunt umflate cu azot. Este usor de dedus, astfel, ca unul dintre efectele folosirii azotului la umflarea anvelopelor este garantarea unei stabilitati ridicate a masinii, la viteze extreme.

Din fericire, nu doar in cazul monoposturilor ultra-performante acest lucru este valabil. Adaugarea de azot in pneuri poate avea efecte benefice si in cazul in care este facuta pe masini obisnuite. Exista mai multe efecte care pot sa apara, ca urmare a reglarii presiunii din roti cu azot.

Creste durata de viata a jantelor si pneurilor – asa cum iti spuneam la inceputul acestui articol, din structura unei roti fac parte si jantele. Acestea joaca un rol cheie, iar pe ele se instaleaza anvelopele. Daca anvelopele sunt umflate cu oxigen, exista riscul ca jantele si componenta metalica a anvelopei sa rugineasca.

Exista metal la anvelopa pe armaturile laterale, talonul pneului si la nivelul curelelor. De ce ruginesc aceste elemente, uneori? Pentru ca oxigenul din interiorul anvelopelor poate sa suporte umiditatea, ceea ce nu este valabil in cazul azotului. Acesta impiedica orice urma de umezeala sa patrunda in cauciuc sau pe jante, protejand toate componentele rotii.

anvelope

Risc de explozie mai mic – oxigenul folosit la umflarea rotilor conduce la cresterea riscului de explozie a pneurilor. Prin comparatie, azotul nu este la fel de periculos, din acest punct de vedere. Acest lucru se datoreaza tot absentei umiditatii din pneuri.

Pentru ca nu exista umiditate, cauciucurile se pot utiliza la presiuni si temperaturi mult mai mari, in conditiile unui stil de condus agresiv. Ca in sporturile cu motor! Acest lucru este valabil in cazul modelelor de anvelope de vara, precum si in cel al variantelor de  anvelope de iarna.

Scade consumul de combustibil – azotul este o varianta mai buna decat oxigenul, daca ai ca scop scaderea consumului de combustibil. Asta deoarece el se scurge mai incet decat oxigenul din pneuri, ceea ce permite mentinerea presiunii la nivel optim, pentru o perioada mai lunga de timp.

Creste confortul – totodata, mentinerea presiunii din pneuri la un nivel optim pentru o perioada mai lunga de timp, datorata umflarii rotilor cu azot, determina si sporirea nivelului de confort. Rotile bine umflate garanteaza drumuri mai confortabile, pentru ca masina se „asaza” mai bine pe carosabil.

Trebuie reglata presiunea din roti – daca te-ai gandit ca montarea unor anvelope all season pe care sa le umfli cu azot te va scapa de grija intretinerii anvelopelor pe parcursul anului, avem vesti mai putin bune. Chiar daca folosesti azot in loc de aer, vorbim tot despre un gaz care este afectat de fluctuatiile de temperatura. Astfel, presiunea din roti scade, in timp, si trebuie reglata in mod periodic.

Frecventa reglajului este redusa – in cazul in care folosesti oxigen in loc de azot, este recomandat sa verifici presiunea din pneuri o data pe luna. Daca apelezi la azot, presiunea se pierde mai des, iar verificarile pot fi efectuate mai rar, nu neaparat o data pe luna.

2. Aer peste azot in roti – comparatie si recomandarile expertilor

Asadar, exista beneficii importante pe care utilizarea de azot pentru umflarea anvelopelor le ofera soferilor. Fireste, procedura implica si unele dezavantaje, comparativ cu aerul. Daca te intrebi ce sa alegi dintre aer sau azot in pneuri, in aceasta parte a articolului vei putea sa gasesti raspunsurile complete pentru toate nelamuririle pe care le ai.

Folosirea azotului este o alternativa la aer, oxigenul fiind in continuare cea mai populara metoda de umflare a rotilor. Asa cum ai aflat anterior, azotul aduce o serie de beneficii importante conducatorilor auto care sunt adeptii unui stil de condus sportiv sau care sunt nevoiti sa parcurga drumuri foarte lungi cu masina, in mod frecvent. Nu in ultimul rand, sunt avantajati cei care nu doresc sa investeasca prea mult timp si efort in intretinerea autoturismului.

Chiar daca azotul ofera beneficii importante, exista in continuare multi soferi care prefera aerul in loc de azot, pentru a regla presiunea din roti. In continuare, iti vom prezenta principalele diferente, la cele mai importante capitole, astfel incat sa poti alege mai usor daca sa adaugi azot sau aer in anvelope.

Costurile si accesibilitatea

Acest criteriu este, probabil, cel care influenteaza cele mai multe dintre alegerile pe care le fac soferii de rand. Sumele investite in intretinerea masinii sunt importante, ca ne convine sau nu, iar de multe ori ele impiedica unii soferi sa faca alegerile cele mai sanatoase pentru masina lor. In cazul dezbaterii azot vs. aer in anvelope, bila alba merge in dreptul oxigenului.

anvelope

Daca vrei sa adaugi oxigen in pneuri, pentru reglarea presiunii, poti face acest lucru gratis. Ai acces la pompe speciale in aproape orice benzinarie din Romania, nu doar in service-uri. Azotul, in schimb, este disponibil doar la un service de specialitate sau la vulcanizare. Umflarea rotilor cu azot presupune costuri care pot diferi, iar variatia este dictata de politica locului in care alegi sa te ocupi de rotile tale.

Atentie! Cand judeci lucrurile prin prisma costurilor, nu uita sa tii cont si de economiile pe care le poti face la combustibil, daca alegi sa mergi pe varianta azotului. In timp, s-ar putea ca aceasta optiune sa te ajute sa economisesti, in ciuda investitiei implicate de umflarea propriu-zisa a cauciucurilor.

Nivelul de uzura 

Alegerea gazului pentru umflarea rotilor trebuie sa se faca si tinandu-se cont de modul in care acesta protejeaza pneurile. Azotul are scurgere lenta, ceea ce permite mentinerea presiunii din anvelope la un nivel corect, pentru o perioada mai lunga de timp. In cazul oxigenului, apar scurgeri mai rapide, ceea ce determina uzura accelerata a rotilor, precum si cresterea riscului de explozie. In acelasi timp, daca nu ai un stil de condus dur, diferenta nu se va simti foarte rapid si clar.

Utilizarea de oxigen ramane, in continuare, o optiune foarte avantajoasa pentru soferii obisnuiti, datorita accesibilitatii excelente a pompelor de aer pentru reglarea presiunii. De asemenea, la nivel urban, stilul de condus este dificil sa fie unul sportiv, astfel ca uzura va fi una in parametri obisnuiti si daca folosesti oxigen in loc de azot. Mai importanta decat alegerea gazului din roti, din acest punct de vedere, este intretinerea corecta a pneurilor si mentinerea presiunii la nivelul recomandat.

Combinarea celor doua tipuri de gaz

O intrebare foarte populara in randul soferilor interesati de folosirea azotului pentru umflarea cauciucurilor este „Se poate adauga azot peste aer, sau invers, in roti?”. Raspunsul este unul pozitiv. Cele doua gaze nu pot sa genereze reactii chimice periculoase, iar combinarea lor este perfect inofensiva. De exemplu, daca te confrunti cu anvelope depresurizate, iar in acestea ai azot, cu siguranta vei dori sa adaugi aer, pentru ajustarea presiunii.

Adaugarea oxigenului nu va aduce niciun dezavantaj, chiar daca exista posibilitatea ca beneficiile speciale ale utilizarii de azot sa nu se mai poata manifesta la acelasi nivel. Alternativ, daca nu adaugi oxigen si mergi cu rotile depresurizate, exista posibilitatea ca presiunea sa ajunga la un nivel atat de scazut incat sa apara riscul de explozie. Intr-un caz ideal, vei avea posibilitatea de a merge direct la un service pentru ajustarea presiunii prin adaugarea de azot.

Daca nu ai aceasta posibilitate, este foarte bine sa adaugi oxigen la o benzinarie sau oriunde este disponibila o pompa, iar apoi sa iti continui drumul. Umflarea rotilor cu azot iti va fi din nou disponibila, in viitor, daca esti multumit de modul in care a functionat masina ta dupa ce ai apelat la acest gaz pentru umflarea cauciucurilor.

Concluzii: azot sau aer? 

Asadar, utilizarea azotului pentru umflarea cauciucurilor ofera cateva beneficii foarte clare. Daca esti un sofer care prefera sa conduca cu viteza, in stil sportiv sau agresiv, vei putea face acest lucru fara teama ca pneurile se vor uza in mod prematur. Totodata, azotul protejeaza elementele metalice din roti si din jante, care vor fi mai putin expuse ruginirii cauzate de retinerea umezelii de catre oxigen.

anvelope

Criteriul costurilor este unul care poate sa ofere beneficii utilizatorilor de azot, deoarece consumul de carburant poate sa scada cu pana la 7%, in medie. Diferenta ar putea sa fie compensata de pretul platit pentru umflarea rotilor cu acest tip de gaz.

O concluzie simpla ar fi ca folosirea de azot in loc de aer poate fi considerat doar un mod suplimentar prin care sa iti protejezi cauciucurile, nu o necesitate absoluta. Mai ales in cazul in care alegi sa folosesti pneuri de calitate, precum cele disponibile pe Anvelope-Oferte.ro. De asemenea, soferii care se preocupa cu adevarat de starea pneurilor de pe masina lor, nu vor sesiza o foarte mare diferenta si pot folosi, fara grija, oxigenul disponibil la orice benzinarie.

Indiferent de decizia pe care o iei, in materie de gaz utilizat pentru umflarea anvelopelor, tine cont de masurile de intretinere pe care le recomanda expertii si producatorii de pneuri. Asigura-te ca iti cureti cauciucurile in mod regulat si ca mentii presiunea la un nivel recomandat.

 

Sursa foto: Freepik.com, Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *