Tractiunea integrala – semnificatie, principii de functionare si importanta anvelopelor

Tractiunea integrala

Deplasarea masinii in conditii de siguranta este un element esential pentru orice posesor auto. Cu cat autoturismul este capabil sa se deplaseze intr-o maniera sigura si stabila in conditii mai dificile, cu atat acesta este considerat a fi mai performant si fiabil. Un factor esential de influenta, in acest sens, este sistemul de propulsie. In limbajul comun al posesorilor de autoturisme, acesta este denumit tractiune. Exista mai multe tipuri de tractiune care pot fi prezente pe un autoturism, iar poate cel mai eficient si cautat este sistemul de tractiune 4×4, adica tractiunea integrala.

Ce inseamna tractiune integrala? Acest sistem de propulsie este unul care vine cu multiple beneficii pentru sofer, deoarece furnizeaza cuplu de rotatie catre cele patru roti ale masinii, in mod simultan. In acest articol, poti sa gasesti cele mai importante informatii despre ce inseamna 4×4, care sunt avantajele si dezavantajele tractiunii integrale, ce alternative exista, precum si ce rol au cauciucurile si simetria acestora in tractiunea integrala 4×4. Totodata, vei putea afla care sunt criteriile in functie de care sa alegi anvelope de vara, iarna sau all season pentru masina ta 4×4.

1. Tractiunea integrala – Ce inseamna si cum functioneaza

In lumea vehiculelor, un aspect definitoriu pentru performantele oricarei masini este sistemul de propulsie. Tractiunea integrala, denumita de catre producatori si AWD (All-Wheel Drive) s-a transformat in ultimii ani intr-o optiune foarte populara pentru tot mai multi soferi, oferind o serie importanta de avantaje in multe conditii de conducere. Pentru a intelege cum functioneaza si de ce este o optiune tot mai cautata, iata ce inseamna si ce avantaje si dezavantaje prezinta tractiunea integrala. 

Tractiune integrala – ce inseamna tractiune integrala 4×4

Tractiunea integrala este un sistem de propulsie care furnizeaza cuplu de rotatie la toate cele patru roti ale unui vehicul, in mod simultan. Comparativ cu sistemele de propusie cu tractiune pe doua roti, in care puterea este distribuita doar catre una dintre punti, in cazul tractiunii integrale, puterea este impartita intre ambele punti, respectiv rotile din fata si din spatele masinii, sau chiar si intre toate cele patru roti, in mod individual. Astfel, masina capata un plus semnificativ de stabilitate si o aderenta mult mai buna la drumuri accidentate sau alunecoase.

Tractiune – tipologie si cum functioneaza

Exista mai multe tipuri de tractiune integrala AWD, iar functionarea sistemului de propulsie difera in functie de fiecare tip care exista pe o masina. Majoritatea se bazeaza pe un cuplu care se distribuie intre rotile din fata si spate. In cazul tractiunii integrale AWD, puterea motorului se transmite catre toate cele patru roti ale masinii, in mod automat sau la cerere. 

Principalele caracteristici ale acestui tip de sistem de propulsie sunt ca el garanteaza o aderenta buna la conditii meteo dificile, precum conditiile de iarna si ploioase. Exista tractiune integrala permanenta, dar si variante on-demand (la cerere) sau part time. Iata care sunt principalele tipuri de tractiune integrala si ce principii de functionare au.

Tractiunea integrala

  • Tractiune 4×4 permanent (Full Time AWD)

Ce inseamna 4×4 integral? In acest tip de configuratie, cele patru roti ale masinii primesc in mod simultan si constant putere de la motor. O cutie de transfer sau un sistem diferential central distribuie cuplul intre puntile din fata si spate, in mod perfect echilibrat.

Abordarea de acest fel propune o stabilitate constanta, indiferent de situatiile de conducere. In acelasi timp, tractiunea 4×4 permanenta presupune activarea implicita a functiei in mod continuu, ceea ce poate oferi cresteri ale nivelului de consum de combustibil.

  • Tractiune integrala la cerere (On Demand AWD)

Acest tip de sistem furnizeaza tractiune integrala doar in situatiile in care este nevoie. In conditii normale de conducere, puterea este distribuita doar catre una dintre punti. De regula, este vorba despre rotile din fata. Totusi, atunci cand se detecteaza potentiale derapaje sau pierderi de aderenta, sistemul are capacitatea de a distribui rapid putere si catre puntea din spate.

  • Tractiune integrala selectabila (Part Time AWD)

Este un sistem asemanator cu cel AWD, insa soferul are posibilitatea de a dezactiva sau activa sistemul, in functie de nevoi. In mod obisnuit, vehiculul functioneaza cu tractiune pe doua roti, iar soferul poate sa selecteze manual tractiunea integrala cand conditiile de drum se ingreuneaza.

Acest tip de tractiune ofera o flexibilitate mai buna in ceea ce priveste consumul de combustibil, tractiunea integrala putand sa fie dezactivata atunci cand nu este necesara interventia sa. Exista si tractiune integrala Part Time 4WD, in cazul careia activarea sa de catre sofer va permite distribuirea puterii catre toate cele patru roti. Este potrivita pentru off-road si conditii dificile de condus. 

  • Tractiune integrala hibrida

Autoturismele cu tractiune integrala hibrida au un motor termic, care ofera putere unei punti, si un motor electric cu rol de alimentare a celeilalte punti. O astfel de tractiune ofera aderenta buna in conditii dificile si propune si o eficientizare a consumului de combustibil.

Asadar, exista mai multe tipuri de tractiune integrala, fiecare cu avantaje si dezavantaje specifice. In acelasi timp, exista anumite plusuri si minusuri care sunt comune pentru toate autoturismele care dispun de tractiune integrala. Atat timp cat acest tip de sistem de propulsie este activ, el ofera beneficii soferilor, precum si dezavantaje care trebuie cunoscute in amanunt.

Avantaje tractiune integrala

  • Performante bune pe drumurile dificile – tractiunea integrala este un garant al aderentei crescute pe suprafetele acoperite de zapada, polei, gheata sau apa. Siguranta si manevrabilitatea masinii sunt net imbunatatite, ceea ce reprezinta un avantaj major pentru orice sofer.
  • Stabilitate ridicata – prin distribuirea puterii generate de catre motor la nivelul tuturor celor patru roti ale masinii, tractiunea integrala asigura o stabilitate sporita, lucru sesizabil mai ales in conditii grele de drum si in viraje.
  • Oportunitatile de exploatare sunt variate – masinile care dispun de tractiune integrala sunt mult mai versatile decat cele fara astfel de tractiune. Astfel, soferii care au masina 4×4 pot sa o conduca si pe terenuri accidentate sau chiar in regim off-road.

Tractiunea integrala

Dezavantaje tractiune 4×4

  • Consum crescut de combustibil – in general, vehiculele cu tractiune integrala vin cu un consum mai mare decat cele care au tractiune pe doua roti. Asta deoarece sistemul de tractiune integrala vine cu o sarcina suplimentara asupra motorului. 
  • Pret de achizitie si costuri de mentenanta mai mari – masinile cu sisteme de tractiune integrala sunt mai costisitoare, in general, la achizitie, dar si atunci cand vine vorba despre mentenanta si reparatii.
  • Complexitatea tehnica crescuta – tractiunea integrala genereaza un sistem de propulsie deosebit de complex, din punct de vedere tehnic. Astfel, potentialele defectiuni pot sa presupuna costuri mai mari de reparatie, decat in cazul vehiculelor cu tractiune pe doua roti.

Ce alternative exista la tractiunea integrala?

Pe langa variantele de tractiune integrala, exista si alternative personalizate ale unor producatori importanti de pe piata auto. De asemenea, alternative sunt si variantele de tractiune pe o singura punte. Iata ce presupune fiecare optiune si ce caracteristici majore prezinta.

Tractiunea pe rotile din fata (Front Wheel Drive – FWD)

In cazul acestui tip de tractiune, puterea motorului se transmite la nivelul rotilor din fata ale masinii. Acest tip de tractiune eficientizeaza consumul de combustibil, ofera o manevrabilitate buna pe drumuri uscate, insa nu garanteaza stabilitatea sporita a masinii in conditii de drum alunecos.

Tractiunea pe rotile din spate (Rear Wheel Drive – RWD)

La acest tip de tractiune, puterea se transmite catre rotile din spate ale masinii, iar performantele sportive sunt imbunatatite. De asemenea, manevrabilitatea si stabilitatea la accelerare sunt excelente, insa masinile cu tractiune pe spate sunt dificil de controlat in conditii de drum alunecos.

Tractiune integrala Quattro (Audi)

Acest sistem de tractiune AWD este dezvoltat de catre brandul Audi si apeleaza la o distributie variabila a cuplului intre puntile spate si fata. Sistemul de tractiune integrala Quattro, disponibil pe modelele Audi, ofera performante sportive excelente si faciliteaza si generarea unui nivel mare de siguranta in conditii meteo variabile.

Tractiunea integrala xDrive (BMW)

Si unul dintre principalii rivali ai companiei Audi, BMW, a dezvoltat un sistem AWD, care apeleaza la un distribuitor variabil de cuplu in vederea ajustarii puterii intre puntile fata si spate. Acesta ofera performante sportive excelente, manevrabilitate crescuta si o stabilitate mai mare decat tractiunea pe rotile din spate, adica sistemul de propulsie specific in mod traditional autoturismelor BMW.

Tractiunea integrala

Asadar, tractiunea integrala este un sistem eficient si complex, care a evoluat de-a lungul utilizarii sale pe autoturisme. Cu avantaje evidente, mai ales in conditii de teren accidentat, tractiunea integrala are si dezavantaje. In general, masinile care au astfel de sistem de propulsie sunt mai scumpe, mai costisitoare ca intretinere si propun un consum mai mare. In continuare, vom analiza indeaproape impactul pe care il au anvelopele asupra eficientei tractiunii integrale.

2. Tractiune integrala – Rolul anvelopelor si importanta simetriei

In lumea autovehiculelor, cauciucurile sunt un element deosebit de important pentru performanta si siguranta in conducere. Inclusiv in raport cu tractiunea integrala, impactul calitatii unor cauciucuri este semnificativ. Pneurile influenteaza performantele masinilor cu tractiune integrala, din mai multe puncte de vedere, fiind singura legatura directa dintre masina si suprafata drumului. Iata ce trebuie sa stii despre tractiunea integrala, in relatie cu anvelopele auto.

Aderenta si tractiunea – anvelopele cu un indice bun de aderenta sunt esentiale in vederea asigurarii tractiunii in conditii grele de drum. In conditii de ploaie, zapada sau pe teren accidentat, anvelopa cu aderenta sporita va permite distribuirea eficienta a cuplului motor la cele patru roti. Astfel, performanta generala a tractiunii 4×4 este imbunatatita.

Tractiunea integrala

Distributia greutatii – anvelopele influenteaza foarte mult si distributia greutatii masinii pe punti. O distributie echilibrata contribuie la generarea unei presiuni uniforme pe toate anvelopele, maximizand aderenta si tractiunea pe cele patru roti. 

Manevrabilitate si control – anvelopele au impact si la nivel de control al autoturismului. Cauciucurile bine proiectate si simetrice ajuta la o directionare precisa a masinii si la un raspuns rapid in viraje dificile si la schimbari bruste de directie.

Absorbtia socurilor – calitatea pneurilor afecteaza confortul resimtit in timpul conducerii. O anvelopa eficienta la absorbtia socurilor va crea o experienta de condus mai placuta si va proteja sistemul de suspensie.

Importanta simetriei anvelopelor la tractiunea integrala

Simetria anvelopelor, mai ales la capitolul profilului si presiunii, are un impact foarte mare asupra tractiunii integrale. Ea influenteaza performanta prin:

  1. Distributia uniforma a puterii – anvelopele trebuie sa fie simetrice, pentru ca puterea sa se distribuie in mod uniform catre toate cele patru roti. Acest lucru este esential, pentru mentinerea tractiunii in conditii variate de conducere si asigurarea unei performante optime in mod constant.
  2. Stabilitatea in viraje – cauciucurile simetrice ofera o mai buna stabilitate in viraje, pentru ca presiunea se distribuie uniform, la fel ca fortele laterale, ceea ce face ca miscarea masinii sa fie predictibila in viraje si schimbari de directie.
  3. Reducerea uzurii neregulate – anvelopele simetrice tind sa aiba o uzura uniforma, pentru ca sunt supuse unor forte si presiuni similare, in conditii normale de condus. Acest lucru ajuta la cresterea duratei de viata a pneurilor.
  4. Performante consistente – simetria anvelopelor ofera consistenta masinii in diverse situatii. Soferii au un grad mai mare de siguranta cu privire la cum va reactiona masina lor in conditii variabile, comportamentul fiind unul previzibil si constant.

Tractiunea integrala

Cum se aleg cauciucurile pentru tractiunea integrala

Anvelopele sunt un element vital pentru asigurarea performantei tractiunii integrale, iar simetria lor are impact semnificativ asupra distributiei puterii si a aderentei la toate cele patru roti. Alegerea anvelopelor potrivite este esentiala, la fel ca intretinerea lor in mod corect, in vederea maximizarii eficientei si sigurantei tractiunii integrale. Iata cum se aleg pneurile:

  1. Sezonalitatea – este esential sa folosesti cauciucuri adaptate conditiilor de conducere predominanta. Sezonalitatea este un factor esential, astfel ca trebuie sa folosesti anvelope de iarna, cauciucuri all season sau pneuri de vara, in functie de perioada anului in care utilizezi masina.
  2. Dimensiune si specificatii – trebuie ca pneurile folosite sa se potriveasca cu specificatiile vehiculului. Este recomandat sa consulti manualul masinii, astfel incat sa cumperi anvelope potrivite cu indicatiile producatorului.
  3. Rating de viteza si greutate – anvelopele alese trebuie sa aiba un rating de viteza si o capacitate de greutate corespunzatoare pentru vehiculul tau. Cei mai buni producatori de pneuri ofera cauciucuri care garanteaza performante eficiente si siguranta la drum. Anvelopele produse de brandurile de top din domeniu sunt disponibile si in gama Anvelope-oferte.ro, la preturi foarte avantajoase.

Tractiunea integrala

In concluzie, acestea sunt cele mai importante informatii despre ce este tractiunea integrala, lista de avantaje la tractiune 4×4 si cum influenteaza pneurile eficienta acestui tip de sistem de propulsie. Alege si tu anvelopele potrivite pentru autoturismul tau cu tractiune integrala, de pe Anvelope-oferte.ro si fii sigur ca pornesti la drum intr-o masina puternica si stabila.

 

Sursa foto: Unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *