Geometria rotilor – tot ce trebuie sa stii sa stii despre functionarea corecta a masinii tale

Cu exceptia cazului în care esti un șofer expert, cu abilități avansate in ceea ce priveste mecanica auto, precum si cu instrumentele adecvate, setarile de geometrie nu trebuie modificate. Fiecare vehicul are o combinatie unica de setari pentru performante optime pentru unghiul de cambra, unghiul de rotire si varful.

Geometria consta in setarea si asigurarea ca rotile autovehiculului sunt setate corespunzator. Este absolut sa reglezi geometria rotilor necesar deoarece setarile gresite pot reduce drastic durata de viata a anvelopelor si ar putea avea ca rezultat o experienta de condus neplacuta. Mai multe detalii gasesti in articol.

CUPRINS:

  1. Ce reprezinta geometria rotilor?

 1.1. Cand trebuie facuta geometria rotilor si de ce este importanta?

2.Cum iti dai seama ca masina are nevoie de reglarea geometriei rotilor?

3.Care este diferenta intre alinierea si echilibrarea rotilor?

1. Ce reprezinta geometria rotilor?

Alinierea rotilor implica o ajustare mecanica a suspensiei autovehiculului pentru a influenta directia si unghiul de contact al anvelopei cu suprafata drumului. Alinierea optima pentru fiecare marca si model de masina este stabilita de producator pentru a influenta performanta si manevrabilitatea. Alinierea are un impact, de asemenea, asupra sigurantei si uzurii anvelopelor all season sau anvelopelor de vara, prin urmare, un element important de întretinere care ar trebui efectuat la intervale regulate.

1.1 Cand trebuie facuta geometria rotilor si de ce este importanta?

Alinierea rotilor este o parte extrem de importanta a mentenantei vehiculului pentru a influenta caracteristicile de manevrabilitate ale acestuia. Pe langă aspectele legate de siguranta si manevrabilitate, mentinerea alinierii corecte poate prelungi durata de viata a anvelopelor si poate reduce uzura; ceea ce te asigura ca vei obtine cel mai bun raport calitate-pret din anvelope, precum si creșterea consumului de combustibil. Alinierea corecta si reglarea geometriei rotilor imbunatateste manevrabilitatea si directia vehiculului, reducand in acelasi timp distanta de franare in comparatie cu autovehiculele nealiniate.

  • Cat de des ar trebui verificata geometria rotilor?

In primul rand nu tu ar trebui sa verifici ajustarea corecta a rotilor, ci specialistii. In al doilea rand reglajul geometriei rotilor are loc numai in urmatoarele cazuri:

  1. Când mașina virează la stânga sau la dreapta
  2. Daca anvelopele prezinta uzura neregulata
  3. Cand volanul nu revine la punctul neutru
  4. Cand cauciucurile emit sunete stranii, ingrijoratoare
  • Ar trebui sa verific unghiurile rotilor geometria ori de cate ori inlocuiesti anvelopele?

In general, verificarea geometriei cand inlocuiesti de exemplu, cauciucurile de vara cu anvelopele de iarna nu este o procedură obligatorie (dar trebuie sa echilibrezi anvelopele pe roti) Nu este obligatoriu să verifici geometria cand păstrezi aceleasi dimensiuni, dar geometria devine obligatorie atunci cand vrei sa te indepartezi de dimensiunile originale. De altfel, majoritatea mecanicilor auto iti vor oferi acest serviciu, doar pentru a te asigura ca totul este în ordine cu masina.

  • Care sunt cele trei aspecte principale pe care sa le urmaresti in ceea ce priveste geometria suspensiei unei masini atunci cand doresti sa maximizezi perfomanta sa?
  1. urmarire – cunoscuta si sub denumirea de „varf‟, care masoara daca partea din fata a anvelopelor este mai apropiata sau mai indepartata decat spatele anvelopelor de pe aceeasi axa;
  1. unghiul de cambra, inclinarea verticala a anvelopelor fata de sol;

3.roata, procesul de inclinare „inapoi sau inainte‟ a sistemului de suspensie.

Procesul de urmarire este cel mai important dintre cei trei factori si este o masurare (in mod normal masurata in milimetri) a unghiului rotilor de pe aceeasi axa in raport cu linia central- longitudinala a vehiculului. Daca partile frontale ale jantelor sunt directionate una spre cealalta, atunci specialistii considera ca sunt indreptate. In realitate, desi diferenta este invizibila cu ochiul liber, rotile nu sunt in mod normal perfect paralele intre ele si sunt usor indreptate. Aceasta aliniere este conceputa pentru a compensa deformarea temporara formata in geometria suspensiei, ca urmare a tensiunilor create in autovehicul atunci cand soferul franeaza, accelereaza sau vireaza. Tine cont ca fenomenul apare intr-o mai mare masura la masinile de serie care sunt concepute pentru confort si au suspensia montata pe blocuri de cauciuc pentru un plus de elasticitate. La franare, toate rotile tind sa se deschida, de exemplu, in timp ce rotile motrice tind sa se inchida in timpul acceleratiei, in special la masinile cu tractiune fata, care domina piata actuala.

Unghiul de cambra este exprimat in grade si reprezinta inclinarea varfului rotii spre interior sau spre exterior. Pentru conducerea sportiva, unghiul de cambra este în general negativ pentru zonele de contact mai eficiente in cazul unui viraj. Cu toate acestea,o cambra negativa afecteaza, de asemenea, zona de contact in linii drepte.

Totodata, unghiul de rotire este aproape invariabil pozitiv pentru a asigura miscarea inainte a autovehiculului. Chiar si pilotii de curse abia modifica unghiul de rotire. De obicei este modificat pentru a recapata valorile bune dupa un accident sau dupa un soc.

2. Cum iti dai seama ca masina are nevoie de reglarea geometriei rotilor?

Atunci cand conduci masina, exista mai multe moduri prin care se determina daca rotile sunt aliniate corect sau nu. Iata care sunt simptomele geometriei rotilor care arata ca ceva este in neregula cu masina:

  1. Uzura neuniformă a benzii de rulare

Cand rotile sunt aliniate corect vor experimenta o cantitate egala in ceea ce priveste procesul de ruptura. Cand descoperi ca unele roti sunt uzate pe laturi sau in unghiuri diferite, inseamna ca nu sunt aliniate corect. Ruperea anvelopelor va duce la schimbarea rotilor la fiecare cateva luni, ceea ce poate provoca o presiune financiara incredibila asupra posesorului de autovehicul. Tine cont ca o masina care are rotile aliniate corespunzator detine benzile de rulare uzate la unghiuri similare. Pentru a verifica acest lucru, poti masura adancimea benzii de rulare pe fiecare roata si le poti compara intre ele. De altfel, rotile care sunt aliniate corect au aceeasi adancime de cauciuc pe fiecare anvelopa.

2.Autovehicul trage la dreapta sau la stanga

Dacă observați că rotile trag intr-o directie diferita de cea spre care le directionezi, acest lucru ar putea fi rezultatul nealinierii roților. S-ar putea să nu consideri acest lucru o problema, dar atunci cand conduci in ploaie si pe carosabil umed, masina poate hidroplana. Cand se intampla acest lucru, masina isi pierde tractiunea si s-ar putea sa treci de pe banda pe care te afli,pe cealalata, provocand un accident. Poti testa acest lucru luand mainile de pe volan atunci cand conduceți pe o suprafata dreapta pentru a vedea daca merge drept inainte sau se misca masina intr-o alta directie. Cand face acest lucru de mai multe ori, inseamna ca este posibil sa ai nevoie de reglarea convergentei rotilor. Cu cat masina ta iese din linie dreapta, cu atat rotile sunt mai nealiniate.

3.Volanul este decentrat cand conduci

Când volanul este stramb, inseamna că vehiculul este aliniat gresit. Volanul a fost proiectat pentru a fi in punctul mort al vehiculului. Cand conduci pe un drum drept, verifica sigla din mijlocul directiei pentru a afla daca este aliniata gresit sau nu.

Alinierea gresita a rotilor poate cauza slabirea volanului. Un volan slabit  face sa nu simti direct rotile rotindu-te in directia spre care virezi. 

4. Anvelopele scartaie cand intorci autovehiculul

Cand virezi sau accelelezi este posibil sa auzi un scartait in anvelope, deoarece acestea nu sunt aliniate. Placutele de frana uzate pot provoca si ele scartaitul anvelopelor.

5.Volanul vibreaza

Condusul este inconfortabil cand volanul vibreaza. Se poate intampla acest lucru din cauza alinierii gresite la roti. Atunci cand accelerezi sau conduci, volanul nu ar trebui sa vibreze pana in punctul in care il simti in maini. De asemenea, multe probleme ar putea duce la vibrarea volanului, printre care se numara și dezalinierea lui, se acaeea discuta cu mecanicul pentru a inlatura cat mai repede problema.

3. Geometria rotilor – Care este diferenta intre alinierea si echilibrarea rotilor?

Cand o roata este montata intial pe un vehicul, aceasta ar trebui să fie perfect echilibrata. De-a lungul timpului, rotile isi pierd echilibrul, determinand variatia distributiei greutatii si a zonei de contact (partea anvelopei in contact cu drumul). Echilibrarea rotilor este conceputa pentru a seta greutatea sa se distribuie din nou in mod egal si sa asigure rotirea uniforma a anvelopei.

De aceea, daca rotile sunt perfect echilibrate, te poti astepta sa primesti o experienta de condus mai sigura, cu mai putine vibratii ale masinii. Vei avea o calatorie mai confortabila si mai lina in spatele volanului, cu o manevrabilitate mult mai buna, precum si cu anvelope de lunga durata si o economie de combustibil imbunatatita.

In comparatie, alinierea rotilor reduce uzura anvelopei si verifica directia si unghiul rotilor pentru a se asigura ca sunt perpendiculare pe drum si paralele intre ele.

In concluzie, geometria rotilor este un concept extrem de complex care permite asigurarea uzurii anvelopei, sigurantei soferului si mentenanta sporita a masinii.

Sursa foto: Shutterstock.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *