Cauciucurile de iarna vara – o idee buna sau o alegere cu consecinte nefaste?

De cele mai multe ori, chiar si pentru cei mai constiinciosi soferi, nevoia de a schimba cauciucurile de iarna cu cele de vara la sosirea sezonului cald este o corvoada care nu este primita cu mare placere. 

In afara de banii pe care trebuie sa-i aloci anual acestei operatiuni apare, uneori, si aglomeratia si timpul pierdut la cozile de la vulcanizari. De aceea, o mare parte dintre soferi se gandesc ca nu ar fi nici o problema daca ar continua sa ruleze cu anvelopele de iarna pe tot parcursul verii. Desi nu este o actiune ilegala, legislatia actuala fiind permisiva in privinta schmbului cauciucurilor de iarna cu anvelope de vara, este totusi un mod de actiune care va conduce, asa cum vei vedea si din cuprinsul acestui articol, la asumarea unsor riscuri destul de mari, dar si la cheltuirea mai multor bani decat daca ai fi schimbat anvelopele in mod corect si in functie de sezonalitate. 

Cuprins:

1. Ce se intampla daca mergi cu cauciucuri de iarna vara? Afla de ce ar trebui sa eviti cu orice pret acest mod de actiune

2. Cauciucuri de iarna folosite vara sau varianta mai buna a anvelopelor all season

3. Amenda pentru cauciucuri de iarna pe timp de vara si legislatia in materie de obligativitate a schimbarii anvelopelor in functie de sezon

1. Ce se intampla daca mergi cu cauciucuri de iarna vara? Afla de ce ar trebui sa eviti cu orice pret acest mod de actiune

Ceea ce ar trebui sa stii de la bun inceput este ca anvelopele de iarna sunt fabricate dintr-o esenta de cauciuc mai moale dar care, cu ajutorul diversilor compusi inclusi in procesul de fabricatie, isi modifica comportamentul fizic in functie de temperatura exterioara. Astfel, la temperaturi mai scazute, cauciucurile de iarna devin mai moi, iar atunci cand temepartura creste semnificativ – asa cum este cazul anotimpului de vara – cauciucul de iarna se intareste, devenind mult mai rigid decat ar fi necesar pentru o buna aderenta la asfaltul incalzit. 

Din pacate, se pot observa tot mai multe masini in trafic, vara, echipate cu anvelope de iarna, iar acest lucru ar trebui pe deplin constientizat de catre toti soferii ca fiind un mod de actiune cu un potential ridicat de risc. Iata si de ce:

  • Cauciucurile de iarna sunt mai grele 

Deoarece sunt construite pentru a oferi o mai buna stabilitate a vehiculelor pe suprafete de rulaj acoperite cu zapada sau cu gheata, anvelopele de iarna sunt ceva mai grele decat cauciucurile de vara. Pe deasupra au si un profil mult mai accentuat. Astfel, atunci cand vei dori sa rulezi cu viteza pe autostrada, in timpul verii, anvelopele de iarna vor activa ca o veritabila frana, desigur, insesizabila la nivelul soferului, dar sesizabila la consumul de combustibil. 

  • Distanta de franare creste semnificativ

La temperaturi de circa 30 de grade Celsius, in timpul verii, pe asfalt, anvelopele de iarna au o distanta de franare pana la oprirea completa a autovehiculului cu circa 2-2,5 m mai mare decat distanta corespunzatoare a anvelopelor de vara. Daca se adauga si scenariul unei suprafete de rulare umede – de exemplu dupa o ploaie de vara – distanta de franare este si mai mare, iar oprirea unui vehicul dotat cu cauciucuri de iarna este mult mai dificila.

  • Risc crescut de pierdere a controlului

Asa cum ai observat deja in acest articol, cauciucul din care este confectionata o anvelopa de iarna tinde sa se intareasca excesiv in cazul unei temperaturi ridicate. Astfel, canelura care, de altfel, in cazul acestor tipuri de anvelope, este mult mai adancita si mai profilata decat in cazul anvelopelor de vara, nu mai poate sa-si indeplineasca rolul de a crea aderenta la sosea. Fortele de frecare nu mai sunt asa de mari daca anvelopa este foarte tare. Astfel, creste in mod semnificativ riscul ca soferul sa piarda controlul volanului, mai ales la viteze mari, temperaturi ridicate si asflat incalzit.

  • Risc crescut de acvaplanare

Acvaplanarea este un fenomen care are loc in conditii de asfalt incarcat cu apa atunci cand o pelicula de apa se interpune intre suprafata de rulaj a anvelopei si suprafata drumului. In acest caz, aderenta la drum la rotilor masinii este mult redusa, tractiunea dispare, iar soferul poate pierde foarte usor controlul volanului. Anvelopele de iarna nu au propritatea de a disloca apa de pe suprafata asfaltului la fel de bine si de eficient ca in cazul unor anvelope de vara, deoarece ele sunt proiectate in special pentru zapada sau gheata. Astfel, daca mergi cu anvelope de iarna vara in conditii de ploaie abundenta exista mereu un risc insemnat de acvaplanare care poate conduce la accidente.

  • Risc ridicat de explozie a pneurilor

Fortele de frecare care sunt implicate in cazul rularii rotilor unui autovehicul sunt cele care asigura, de fapt, deplasarea rectilinie. Frecarea se produce intre cauciuc, aer si suprafata drumului, iar unul din rezultate este degajarea de caldura. Anvelopele pot atinge temeperaturi care pot trece de 50 de grade Celsius atunci cand ruleaza la o viteza de croaziera in timpul verii. Acest nivel de temperatura poate creste semnificativ daca afara este foarte cald iar asfaltul este puternic incalzit. Dupa cum este cunoscut, anvelopele de vara pot face fata cu succes acestor temperaturi inalte gratie modului de constructie si al compusilor chimici integrati in procesul de fabricatie.

Cu totul altceva se intampla in cazul cauciucurilor de iarna folosite vara. La atingerea unui nivel inalt de temperatura, cu mult peste ceea ce astfel de pneuri sunt proiectate sa reziste, peretii laterali ai anvelopei de iarna incep sa crape. Astfel, riscul de a se produce o explozie a cauciucului este iminent, iar repercusiunile pot fi dramatice mai ales daca viteza la care se produce explozia este foarte mare.

  • Uzura accentuata si rapida a anvelopelor

In afara de riscurile mentionate anterior, folosind o anvelopa de iarna in sezonul de vara, vei pierde bani. Chiar daca anvelopele tale de iarna sunt relativ noi, mergand cu ele la temperaturi inalte le vei uza mult mai rapid decat daca le-ai folosi in conditiile de anotimp adecvate. Astfel, vei fi nevoit foarte curand sa cumperi un set nou de anvelope, cheltuind in mod inutil sume apreciabile.

2. Cauciucuri de iarna folosite vara sau varianta mai buna a anvelopelor all season

Daca ti se pare dificil sa schimbi mereu anvelopele de iarna cu cele de vara si viceversa, o solutie de luat in considerara poate fi folosirea unor anvelope all season care se comporta bine in situatii variate de temperatura exterioara si de carosabil. 

Anvelopele all season sunt, de fapt, un compromis intre cele doua categorii de cauciucuri specializate pe sezonalitate. Desigur, nu vor performa la fel de bine ca niste pneuri de vara in timpul verii si nici ca niste anvelope de iarna la drum acoperit de gheata si zapada.

Pneurile all season sunt construite sa reziste la drumuri usor inzapezite, dar sa faca fata si pe vreme caniculara. Cauciucul folosit in fabricatia acestor tipuri de pneuri este maleabil si isi pastreaza proprietatile chiar si la temperaturi care scad sub limita de inghet.  

Deci, decat sa alegi sa circuli cu cauciucuri de iarna vara, o solutie mai buna este sa achizitionezi un set de anvelope all season care iti vor oferi o tractiune decenta pe suprafete umede, vor evita acvaplanarea si vor fi eficiente si la temperaturi scazute. De asemenea, astfel de pneuri au si o durata de viata superioara si pot fi folosite pe orice tip de autovehicul. Totusi, ele raman o solutie de mijloc, atat in ceea ce priveste aderenta cat si in privinta consumului de combustibil fata de folosirea unor anvelope specializate de iarna sau de vara.

3. Amenda pentru cauciucuri de iarna pe timp de vara si legislatia in materie de obligativitate a schimbarii anvelopelor in functie de sezon

Legislatia rutiera existenta nu penalizeaza circulatia cu cauciucuri de iarna vara. Din motivele exprimate pe larg in cuprinsul acestui articol ai observat deja ca acest mod de comportament al soferilor este nociv si destul de periculos. 

In plus, uzand foarte mult cauciucurile de iarna prin rularea in timpul verii, vei ajunge sa rulezi iarna, cand vei avea cea mai mare nevoie de caracteristicile fizice ale acestor pneuri, cu o capacitate redusa de a performa pe asfaltul inghetat sau acoperit de zapada.

In Romania, obligativitatea de echiparea a rotilor autovehiculelor cu anvelope de iarna este impusa prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in special cele aparute in anul 2011, data de la care nu se mai permite circulatia pe carosabil cu zapada, gheatasau polei cu alte pneuri decat cele specializate, de iarna. 

Amenzile in cazul depistarii cu alte tipuri de anvelope intra in clasa a IV-a de sanctiuni si sunt cuprinse intre 9 si 20 de puncte de amenda. In plus, fapta constituie contraventie, iar certificatul de inmatriculare al masinii se retine de catre agentul de politie pana la momentul in care poti produce o dovada ca ai montat pe rotile masinii anvelopele necesare, conform legii. 

Legislatia impune totusi obligativitatea prezentei anvelopelor de iarna doar pe drumurile publice acoperite de zapada, gheata sau polei. Desigur, nu se poate prevedea, daca si cand vor exista astfel de intemperii cand pleci la drum lung cu masina, fapt pentru care este foarte important sa te dotezi cu anvelope de iarna la inceputul sezonului rece.  

Legislatia este permisiva totusi si accepta folosirea de anvelope all season si in conditiile de drum acoperit cu zapada, gheata sau polei. Cerinta esentiala este ca aceste pneuri all season sa fie marcate cu indicativul M+S (prescurtarea de la cuvintele din limba engleza “Mud” si “Snow”). De asemenea, aceste anvelope trebuie sa prezinte pe peretele pneului un simbol alpin pentru a fi acceptate conform legii in conditii de iarna. 

Din legsilatie se poate intelege ca nu esti obligat sa ai masina echipata cu cauciucuri de iarna decat daca circuli pe drumuri acoperite de zapada, gheata sau polei. Asa si este, insa este recomandabil in cel mai inalt grad ca odata cu scaderea simtitoare a temperaturilor sa schimbi cauciucurile de vara cu cele de iarna chiar daca nu exista inca precipitatii sub forma de lapovita sau ninsoare. Specialistii auto recomanda trecerea la anvelopele de iarna atunci cand temperatura scade sub 7-8 grade Celsius. Sub aceasta limita deja anvelopele de vara nu mai sunt eficiente si nu mai au proprietatile necesare pentru a oferi siguranta deplina la drum. 

In concluzie, este indicat sa nu circuli vara cu anvelope de iarna pentru siguranta ta si a participantilor la trafic, iar daca nu ai posbilitatea sau nu vrei sa folosesti schimbarea seozniera a anvelopelor, o solutie de compromis la care poti apela este folosirea anvelopelor all season. 

Sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *