Reciclarea anvelopelor si fabricarea lor. Cum se produc cauciucurile si ce se intampla cu ele dupa ce se uzeaza

reciclare-anvelope

Anvelopele sunt printre cele mai importante componente ale unui autoturism. Produse din cauciuc, acestea au rolul de a inveli roata si de a-i permite sa adere foarte bine la suprafata pe care ruleaza autoturismul. Fie ca este vorba despre asfalt, pietris sau alt tip de suprafata, cauciucul trebuie sa ii faca fata si sa garanteze stabilitate autovehiculului, dar siguranta si si confort total pentru pasagerii aflati in masina.

Pentru ca aceste conditii sa poata fi indeplinite, o masina are nevoie sa fie dotata cu anvelope, insa conteaza foarte mult si anumite caracteristici ale acestora, precum calitatea materialelor din care sunt produse sau capacitatea lor de a se adapta la conditiile de drum in care sunt utilizate. Din punct de vedere al sezonalitati, se pot folosi cauciucuri all season, dar exista si variante special concepute pentru folosirea in conditii de vara sau in conditii de iarna.

Intreaga existenta a anvelopelor reprezinta un element interesat si care merita studiat, mai ales ca fiecare etapa a vietii cauciucurilor are particularitati deosebite. De la cum se fabrica anvelopele, selectarea corecta a lor si pana la reciclarea cauciucurilor uzate, posesorii de autoturisme trebuie sa cunoasca o serie de detalii importante, care le pot face viata de sofer mai usoara, dar si mai prietenoasa cu mediul inconjurator.

1. Reciclarea anvelopelor. Cum se face fabricarea anvelopelor?

Conform statisticilor, in anul 2022 existau in lume aproximativ 1,4 miliarde de masini. Avand in vedere ca fiecare autoturism apeleaza la cel putin 5 anvelope in permanenta, rezulta ca cel putin 7 miliarde de pneuri sunt utilizate in permanenta. Daca se iau in calcul si motocicletele, dar si alte vehicule motorizate care folosesc cauciucuri, numarul total al anvelopelor existente este unul care depaseste, probabil, numarul oamenilor de pe planeta.

Tot statisticile demonstreaza si faptul ca, anual, se uzeaza o cantitate de anvelope care ajunge la peste un miliard! Astfel, capata o importanta capitala doua procese din existenta acestor accesorii pentru masini. Fie ca este vorba despre anvelope de vara sau anvelope de iarna, conteaza foarte mult cum se fabrica anvelopele. Asta deoarece producerea lor trebuie sa se faca din materiale care sa garanteze calitatea, dar care sa permita si o sustenabilitate a intregului fenomen.
reciclare-anvelope

In prima parte a acestui articol, vei putea sa afli din ce materiale sunt produse anvelopele, cum se fabrica cauciucul in mod concret, precum si cum se asigura producatorii ca toate anvelopele fabricate in cadrul procesului sunt de o calitate potrivita cu rigorile necesare, in vederea utlizarii la scara larga.

 

Din ce se fac anvelopele

 

Fiecare anvelopa produsa si instalata pe un autoturism va deveni, mai devreme sau mai tarziu, un deseu care trebuie sa fie gestionat in mod sanatos. Acest lucru se traduce prin faptul ca un cauciuc trebuie sa poata fi reutilizat, dupa ce si-a atins durata de viata. Din acest motiv, producatorii de anvelope folosesc urmatoarele materiale la fabricarea cauciucurilor:

 

  • cauciuc natural si cauciuc sintetic
  • negru de fum
  • pigmenti
  • antioxidanti
  • bioxid de siliciu
  • aditivi diversi

 

Acestea sunt doar principalele componente care formeaza cauciucul din care sunt produse anvelopele auto. Deoarece pot fi pana la mai mult de 200 de ingrediente intr-o reteta. In ceea ce priveste utilizarea cauciucului natural si a cauciucului sintetic, datele releva faptul ca cele doua tipuri se folosesc in raport de 50-50%.

 

Cauciucul natural folosit la producerea anvelopelor este obtinut prin exploatarea arborilor de cauciuc din tari precum Indonezia sau Malaezia. In cazul cauciucului sintetic, acesta se produce, de regula, in fabrici aflate pe continentul european. Pe langa cauciucul sintetic, si negrul de fum se fabrica cu preponderenta in Europa, iar rolul sau in tot procesul este acela de a da culoarea neagra pe care o are cauciucul.

 

Cum se fabrica o anvelopa

 

In ceea ce priveste cum se produc anvelopele, procesul este unul destul de simplu, insa fiecare etapa a acestuia are un rol foarte important in sensul generarii unor pneuri solide, pe care sa se poata monta inclusiv lanturi. Iata cum arata acest proces, explicat etapa cu etapa:

 

Etapa 1 – materialele incluse pe lista ingredientelor continute de cauciuc sunt adaugate intr-un malaxor si amestecate la temperaturi de 120-125 de grade Celsius, pana cand se omogenizeaza. In prezent, procesul este automatizat de catre marii producatori, astfel ca erorile in aceasta faza sunt aproape inexistente.

 

Etapa 2 – dupa omogenizarea pastei, aceasta este lasata la uscat, iar dupa ce se usuca complet este adaugata intr-un aparat special, asemanator cu o matrita, care il taie in benzi de dimensiuni egale. Benzile sunt ceea ce vor forma baza anvelopelor. 

 

Etapa 3 – din aceeasi pasta se vor produce si peretii laterali si banda de rulare a cauciucurilor.

 

Etapa 4 – se produce anvelopa cu ajutorul unui utilaj special de fabricare a cauciucurilor pentru autovehicule.

 

Etapa 5 – se prelucreaza termic anvelopa. Din utilajul special pentru producerea anvelopelor, ies cauciucuri denumite cauciucuri “verzi”, care trebuie sa fie prelucrate termic cu ajutorul presei de vulcanizare. Aceasta genereaza forma anvelopelor, precum si modelul pe care il are banda de rulare. 

 

Prelucrarea termica a anvelopelor produse pentru autoturisme se face la temperaturi mai mari de 150 de grade Celsius, iar procesul dureaza, cu totul, aproximativ un sfert de ora. Doar dupa finalizarea etapei de prelucrare termica se poate spune ca a fost fabricat in mod complet cauciucul auto.reciclare

Despre tipurile de cauciuc folosite la producerea anvelopelor

 

Asa cum ai aflat anterior, exista mai multe tipuri de pneuri, iar diferenta dintre acestea este facuta si de tipul materiilor prime folosite in cadrul procesului de productie. Pentru fabricarea anvelopelor de vara, se foloseste un tip de cauciuc diferit de cel prezent la nivelul pneurilor de iarna. 

 

De asemenea, exista amestecuri diferite pentru diversele componente ale unui cauciuc auto. De exemplu, pentru carcasa si pentru breakere, se apeleaza si la materiale precum poliesterul si otelul, care confera flexibilitate si fermitate cauciucurilor. Exista si alte componente ale unei anvelope, unele produse din materiale textile. 

 

Cum se face controlul calitatii la pneuri

 

Fiind o componenta a masinii cu rol atat de important, cauciucul trebuie sa fie bine verificat, inainte de a fi dat spre utilizare. Imediat dupa finalizarea procesului de fabricatie, pneurile trebuie sa fie analizate cu echipamente speciale, pentru ca imperfectiunile sa poata fi identificate cu precizie.

 

Atat suprafata anvelopelor, cat si interiorul lor sunt verificate prin intermediul razelor X sau al altor proceduri specializate. Totodata, se fac si teste care apeleaza la principiul selectiei aleatoare. Un cauciuc este ales de catre cei care fac verificarea si este analizat in detaliu, cu scopul de a identifica fiecare potential defect. 

 

In cele din urma, daca totul este in regula, anvelopele sunt oferite catre a fi utilizate, iar acestea sunt folosite pana cand se uzeaza. Asadar, urmatoarea intrebare care apare, in viziunea posesorilor de autoturisme, este “ce fac cu anvelopele uzate?”. In continuare, vei afla ce implica reciclarea anvelopelor uzate!

 

2. Reciclarea cauciucurilor uzate. Ce faci cu anvelopele uzate?

 

Pe cat de utile si necesare sunt, anvelopele se pot transforma si in adevarate surse masive de poluare. Din cauza numarului lor mare, dar si pentru ca sunt produse din materiale cu potential poluant ridicat, pneurile trebuie sa fie gestionate in mod corect, dupa ce nu mai sunt folosite pe drumuri. Astfel, reciclarea anvelopelor este o activitate necesara si care se face intr-un mod specific.

 

Ce presupune colectarea anvelopelor uzate 

 

Reciclarea deseurilor este o preocupare tot mai importanta la nivel global, iar ce facem cu cauciucurile uzate a devenit un subiect in sine, mai ales ca anvelopele sunt o sursa importanta de poluare. Acestea nu trebuie arse, aceasta fiind cea mai grava masura pe care un utilizator o poate lua, in raport cu impactul asupra mediului.

 

O particularitate speciala a anvelopelor consta in dimensiunile lor foarte mari, comparativ cu alte deseuri care pot fi reciclate. Din cauza dimensiunilor, anvelopele nu sunt colectate asemenea altor deseuri. Totodata, este interzis ca ele sa fie aruncate la gropi de gunoi sau in alte locuri de colectarea a deseurilor.

reciclare-anvelope

Daca esti un utilizator obisnuit si te intrebi “ce sa fac cu anvelopele uzate?”, raspunsul este simplu. Apeleaza la un punct de colectare al acestora. care poate fi reprezentat de un service auto, o vulcanizare, un producator de anvelope sau o companie care are ca obiect de activitate insasi colectarea pneurilor uzate.

 

Este important sa stii ca arderea cauciucurilor este strict interzisa si ca service-urile si vulcanizarile au obligatia sa primeasca pneurile folosite. Astfel, nu ai niciun motiv sa nu contribui la colectarea in mod corect a pneurilor. Pe langa ardere, este interzis si sa arunci penurile de care nu mai ai nevoie in lacuri, paduri sau alte medii naturale.

 

Ce se intampla in procesul de reciclare a anvelopelor

 

Colectarea pneurilor uzate este doar o prima etapa din procesul de reciclare a cauciurilor. Scopul final al procesului este acela de a folosi materialele din componenta anvelopelor, in sensul producerii altor bunuri cu utilitate clara. Iata care sunt etapele post-colectare, din procesul de reciclare a pneurilor:

 

  • Transport – cauciucul colectat este transportat de la centrul de reciclare la punctul in care vor fi reciclate, in mod concret. Acest lucru se face cu ajutorul unor utilaje speciale si al personalului calificat. 

 

  • Procesare – fiecare anvelopa colectata este maruntita, in asa fel incat structura ei sa se transforme intr-o pulbere de cauciuc foarte fina sau, in unele cazuri, in granule. Procesarea se face fie prin inghetare cu azot lichid, fie mecanic.

 

  • Screening si curatare – dupa ce procesarea este finalizata, este analizata in detaliu materia obtinuta, pentru a se identifica potentialele urme de sarma. Dupa ce cauciucul maruntit trece de screening, este curatat foarte bine cu apa si cu substante chimice speciale.

 

  • Ambalare – pulberea sau granulele curatate si lipsite de urme de sarma sunt impachetate foarte bine si expediate catre firme care folosesc astfel de material in diverse scopuri.
    reciclare-anvelope
    La ce se poate folosi cauciucul reciclatCauciucul sub forma de granule sau pulbere fina, obtinut in urma reciclarii anvelopelor, se poate utiliza in foarte multe domenii si industrii. De altfel, cauciucul este un material aflat la mare cautare tocmai datorita multiplelor utilizari care i se pot gasi, inclusiv dupa ce este reciclat. Iata in ce dimenii se poate folosi materialul obtinut in urma reciclarii anvleopelor:

    1. Industria textila – se poate utiliza cauciuc la producerea de incaltaminte, imbracaminte si accesorii vestimentare. Tot din cauciuc se obtine si baza pentru covoare
    1. Industria constructiilor – se poate folosi pe post de combustibil in cuptoarele de ciment, la obtinerea structurilor tip constructii civile, pentru obtinerea de etansari industriale, pentru producerea de conducte poroase si pasarele etc. Totodata, se foloseste ca materie prima la producerea de tigla, membrane impermeabile, dar si bariere acustice. Tot din cauciuc se produc si terenurile de tenis si fotbal pentru agrement, precum si piste de atletism si diverse terenuri de joaca.
    • Industria transporturilor – bineinteles, cauciucul rezultat in urma reciclarii anvelopelor se poate folosi pentru producerea de noi… anvelope!

    Avantajele reciclarii anvelopelor

    In tara noastra exista, inca, probleme atunci cand vine vorba despre obiceiul oamenilor de a recicla produsele uzate. Nu fac exceptie nici anvelopele, de care multi oameni inca se debaraseaza in mod incorect, afectand grav sanatatea mediului inconjurator. Din fericire, situatia se imbunatateste in mod constant si apar solutii tot mai clare de reciclare a cauciucurilor.

    Inclusiv avantajele pe care le pot avea, ca urmare a unei astfel de atitudini, incep sa ii incante pe posesorii de autoturisme care inteleg de ce este importanta reciclarea anvelopelor. Iata de ce merita sa scapi si tu, in mod sanatos, de pneurile pe care nu le mai poti utiliza:

    1. Sunt create noi locuri de munca – asa cum ai aflat anterior, exista companii specializate in colectarea anvelopelor uzate. Odata cu dezvoltarea fenomenului, vor aparea si mai multe astfel de firme care vor oferi posibilitati de lucru pentru mai multe persoane.
    • Protejezi mediul natural – poluarea este, in mod clar, un fenomen care capata amploare, iar oamenii trebuie sa faca tot ce tine de ei pentru a diminua aceasta amploare. Reciclarea pneurilor este o masura prin care se contribuie la diminuarea cantitatii de deseuri, dar si la prevenirea poluarii aerului.

    recicleaza

    In componenta penurilor intra si carbonul care, prin ardere, polueaza in mod semnificativ spatiul. Totodata, arderea pneurilor poate sa provoace si incendii de vegetatie foarte grave. 

    • Scapi de grija lor – daca pastrezi anvelopele uzate, acestea ocupa foarte mult spatiu, in mod inutil. Poti alege sa le dai spre reciclat si sa scapi de ele in mod gratuit. 

    Acestea sunt cele mai importante informatii pe care este necesar sa le cunosti despre reciclarea anvelopelor, dar si despre ce implica fabricarea cauciucurilor. Alege sa folosesti si tu anvelope de calitate si, odata uzate, sa le oferi spre reciclare!

    Sursa foto: Unsplash.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *