Pane cauciucuri – Schimbi sau repari anvelopa? Fa fata situatiei in cativa pasi simpli

Pana de cauciuc a reprezentat o problema serioasa in vremurile trecute, deoarece, majoritatea se produceau intr-un mod exploziv, situatie care putea genera accidente rutiere. Din fericire, tehnologia a progresat enorm, cauciucurile sunt tot mai rezistente si mai putin predispuse la explozii. Totusi, aceste incidente nu sunt eliminate definitiv. Care sunt greselile pe care soferii le fac frecvent si care transforma o simpla pana intr-o situatie grava? 

Citeste mai departe si descopera ce implica in realitate o pana de cauciuc si cum se identifica, ce erori comune trebuie evitate, plus multe alte aspecte esentiale legate de subiect.


Cuprins:

1.Pane cauciucuri – Ce presupune pana de cauciuc si cum poate fi identificata? 

   1.1. Greseli frecvente legate de panele cauciucuri

2.Reparatii pane anvelope – Cand si cum trebuie reparata o pana de cauciuc?

1. Pane cauciucuri – Ce presupune pana de cauciuc si cum poate fi identificata?

Pana de cauciuc implica pierderea presiunii din pneu. Cele mai comune motive care produc acest fenomen sunt:

  • Perforarea anvelopei de corpuri dure sau ascutite; 
  • Lovirea de gaurile din asfalt; 
  • Pneuri uzate sau intretinute in conditii inadecvate; 

In consecinta, specialistii recomanda efectuarea unei inspectii vizuale a masinii, de preferat inainte de a porni din nou la drum. Care sunt semnele principale care indica o pana de cauciuc? Cauciucul lasat partial sau total, martorul de presiune pneuri este de culoare galbena sunt cateva indicii care te pot ajuta sa eviti incidentele in timpul deplasarii. 

Daca pana de cauciuc are loc in timpul condusului, acest lucru va fi semnalat de tendinta pe care masina o are de a trage spre partea unde s-a produs pana. De asemenea, viteza masinii se va reduce odata cu cresterea nivelului de combustibil necesar pentru parcurgerea traseului.

1.1.Greseli frecvente legate de panele cauciucuri

Soferii neglijenti continua drumul cel putin pana la cel mai apropiat service auto. Aceasta este prima greseala, deoarece risca sa compromita definitiv anvelopele. 

Omiterea inspectiei rotii de rezerva in mod regulat este o alta eroare comuna a soferilor. Cu trecerea timpului, roata de rezerva risca sa se dezumfle si astfel devine inutilizabila atunci cand trebuie inlocuita anvelopa deteriorata.

Inlocuirea rotii de rezerva cu un kit de reparare este o idee neinspirata. Motivul? Pot exista situatii in care echipamentul sa nu fie functionabil, cum se intampla deseori atunci cand spartura este prea mare pentru a fi acoperita cu solutia speciala de etansare. 

Ingrijirea neglijenta a anvelopelor. Nerespectarea regulilor esentiale pentru intretinerea corecta a anvelopelor in functie de categoria lor, predispune masina la situatii delicate care pot conduce la circumstante iremediabile pentru siguranta soferului si a autoturismului. 

Anvelopele de vara sunt indicate pentru condusul pe sosele uscate pentru aderenta maxima garantata. Mentinerea anvelopelor in stare optima de functionare este obligatorie pentru securitatea ta. In cazul uzurii, anvelopele isi pierd eficacitatea si pot deveni riscante. 

Anvelopele de iarna sunt obligatorii in Romania, unde se impune montarea lor in perioada noiembrie-martie, cand temperaturile scad sub 10 grade Celsius. Uzura acestora le scade eficienta chiar si pe soselele umede. Daca profunzimea santurilor este mai mica de 3 mm, atunci scade implicit nivelul de aderenta. 

Anvelope all season sunt utile pentru buna functionare a masinii, atat iarna, cat si vara. Acest model de anvelope este un compromis intre cele doua categorii. Insa, acest produs nu egaleaza aderenta unui pneu de iarna  pe soseaua umeda sau eficienta pneurilor de vara pe soseaua uscata. Verificarea periodica a acestor penuri este vitala pentru siguranta garantata a masinii.

2.Cand si cum trebuie reparata o pana de cauciuc?

Viteza excesiva, starea precara a cauciucului, umflarea insuficienta sunt cateva cauze care provoaca supraincalzirea cauciucului. Din acest motiv, cand un obiect dur sau ascutit perforeaza banda de rulare, iese aerul din interiorul anvelopei. Asadar, pana de cauciuc poate fi lenta sau imediata. Daca este lenta, atunci aerul iese incet, chiar si pe parcursul a catorva zile. In cel de al doilea caz, roata se dezumfla in totalitate, fapt care produce vibratii si imposilitatea de a controla masina. In aceasta situatie se impune reducerea vitezei si evitarea franelor bruste pentru a nu compromite jantele si anvelopele. 

Durata reparatiilor depinde inclusiv de tipul pneurilor. Exista cauciucuri ireparabile si prin urmare irecuperabile. In cele mai multe cazuri, pana poate fi remediata atunci cand se produce in banda de rulare, dar exista momente cand aceasta este definitiva. De exemplu, in cazul in care se produce o pana laterala, una in banda de rulare dar care a produs daune interne, a unor deteriorari la nivelul umarului anvelopei, explozii, etc. 

Care sunt modaCare sunt modalitatile optime de reparatie in cazul in care ai o pana de anvelopa? 

Odata ce ai stabilit daca pneul mai poate fi recuperat, atunci aplica urmatoarele sfaturi: 

  • Inlocuieste roata 

Roata de rezerva trebuie sa se afle in stare optima pentru utilizare. Inlocuirea rotii se face cu ajutorul unui cric pentru ridicarea masinii si datorita unei bari de forta pentru a slabi si a fixa suruburile. 

  • Foloseste trusa standard de reparare pane cauciuciuri auto 

Este vorba despre kit-ul standard pentru pana de cauciuc auto, pe care majoritatea producatorilor de automobile il includ in masinile lor. Trusa este eficienta atunci cand se deterioreaza banda de rulare cu o dimensiune mai mica de 3 mm. Ceea ce iti ramane de facut este sa introduci adezivul lichid care devine spuma. Solutia este una temporara, deoarece se impune inlocuirea anvelopei respective cu una functionala cat mai curand posibil.

 Asadar, invata din greselile soferilor ‘’patiti’’, fii prevazator  si pregateste masina din timp, mai ales daca te asteapta un drum lung sau obisnuiesti sa o folosesti zilnic. 

Sursa foto: pixabay.com 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.