Uzura anvelopelor – Ce poate cauza uzura prematura a pneurilor si de ce trebuie sa le schimbi la timp?

roata sprijinita pe un brat de fier

Cauciucurile sunt printre componentele esentiale ale unui autoturism. Fiind singurul element din structura autoturismului care intra in contact cu drumul, anvelopele sunt si cele mai expuse riscurilor externe. De altfel, exista indicatii clare oferite de catre producatori cu privire la modul in care trebuie sa fie folosite pneurile. In plus, si din punct de vedere legal soferii au obligativitatea de a alterna cauciucurile in functie de conditiile meteorologice sau de a le inlocui, in functie de uzura anvelopelor. Conceptul de uzura la anvelope este unul pe care trebuie sa il stapaneasca foarte bine fiecare conducator auto, deoarece utilizarea unor pneuri care nu sunt in conditii optime presupune riscuri foarte mari.

Pentru a putea lua cele mai bune masuri, in cazul in care pneurile sunt uzate, trebuie sa stii cand si cum se face verificarea uzurii anvelopelor. In acelasi timp, o solutie foarte buna prin care sa te asiguri ca investitia intr-o pereche noua de cauciucuri poate fi amanata cat mai mult timp este sa stii ce poate cauza uzura prematura a pneurilor din fata sau a celorlalte cauciucuri. Exista o serie intreaga de factori ce pot cauza uzura anormala a unuia dintre pneuri, precum si mai multe tipuri de uzura neregulata. Cu ajutorul informatiilor din acest articol vei putea sa stii cum sa amani uzura, dar si sa afli la ce riscuri te expui, in cazul in care circuli cu niste anvelope uzate.

1. Uzura anvelopelor – De ce se uzeaza prematur anvelopele si ce spune legea?

Exista unii factori usor de intuit care provoaca uzura anvelopelor. Este vorba, in primul rand, despre contactul permanent pe care cauciucurile il au cu suprafata carosabilului. Aceasta rulare la viteze mari, pe suprafete dure, precum si franele puse in mod constant de catre soferi cauzeaza tocirea cauciucurilor. O anvelopa tocita se poate transforma rapid intr-un risc atat pentru soferul si pasagerii autoturismului pe care este montata aceasta, cat si pentru ceilalti participanti la trafic. Tocmai de aceea, exista o legislatie a uzurii anvelopelor. 

In Romania se aplica normele de uzura stabilite la nivelul Uniunii Europene. Conform legislatiei valabile in Comunitate, este important ca soferii sa se asigure ca circula cu anvelope de iarna sau anvelope de vara care au o adancime maxima a benzii de rulare de 1,6 mm. Majoritatea expertilor in cauciucuri, inclusiv companiile producatoare de anvelope all season recomanda inlocuirea pneurilor atunci cand indicatorul de uzura  al anvelopelor are valori mai indepartate de maximul tolerat prin lege. Este vorba despre un indicator mai mic sau egal cu 3 mm, la penurile de iarna si 2,5 mm la cele de vara. 

Exista multe tipuri de uzura, precumuzura cauciucurilor la interior pe fata, uzura cauciucurilor pe exterior fata si altele. Insa este foarte important sa stii ce poate cauza uzura anormala a unuia dintre pneuri. Acestea sunt factorii cei mai comuni care determina epuizarea cauciucurilor inainte de termenul indicat de catre producatori:

  • sofatul defectuos – vitezele prea mari, franele bruste si franele pe distante mari sunt actiuni ce tin de conduita soferului si care vor influenta intotdeauna in mod negativ gradul de uzura al anvelopelor;
  • montarea necorespunzatoare – anvelopele montate incorect se vor defecta in mod accelerat;
  • supra-incarcarea masinii – o sarcina prea mare va pune presiune pe anvelope si poate sa conduca inclusiv la explozia pneurilor;
  • rotile neechilibrate;
  • presiunea defectuoasa din anvelope.
Anvelope

In functie de ce cauzeaza uzura pronuntata a pneurilor, exista anumite semnale pe care posesorul autoturismului le va primi si pe care trebuie sa stie cum sa le interpreteze. Fireste, verificarea uzurii anvelopelor este un procedeu care trebuie efectuat oricum, in mod periodic si care presupune actiuni specifice. Din nefericire, poti afla ca anvelopele tale sunt uzate in mod pronuntat si fara sa faci o verificare. De asemenea, trebuie sa stii si care sunt riscurile de securitate, dar si consecintele pe care le poate avea condusul cu pneuri uzate, din punct de vedere legal. 

2. Uzura anvelope – Ce poate cauza uzura prematura a pneurilor din fata?

Asa cum ai aflat anterior, exista uzura maxima admisa la anvelope, indiferent de tipul pneurilor. Limita uzurii anvelopelor de iarna si limita uzurii anvelopelor de vara stabilite la nivelul Uniunii Europene sunt valabile in majoritatea tarilor de pe continent. Aceasta limita este, insa, doar o modalitate prin care se poate constata faptul ca este necesara o schimbare a cauciucurilor unei masini. Pe langa atingerea nivelului de uzura prevazut prin lege, exista cateva situatii cand creste foarte mult uzura pneurilor. 

Sunt diversi factori care conduc la cresterea gradului de uzura al anvelopelor, iar de specificul lor depinde si tipul de uzura care va rezulta. Pneurile se pot uza in mod uniform, dar fenomenul de uzura neuniforma a anvelopelor este cel mai periculos pentru soferi si este cauzat, de foarte multe ori, de factori extrem de specifici. Iata care sunt principalele motive care provoaca aprinderea martorilor de uzura la anvelope, daca acestia exista, precum si forma finala de manifestare a acestor cauze!

Anvelopa

Uzura accelerata a uneia dintre fetele cauciucului, provocata de:

  • lipsa permutarii anvelopelor, pe timp indelungat;
  • lipsa alinierii rotilor.

Uzura diagonala a pneurilor, provocata de:

  • presiune mica in roti;
  • lipsa permutarii anvelopelor, pentru vreme indelungata;
  • anvelopele nu sunt echilibrate in mod corect;
  • rotile nu sunt aliniate.

Uzura accelerata a benzii de rulare, in anumite locuri, provocata de:

  • suspensia si piesele de legatura prezinta defecte;
  • presiune mica in roti;
  • franari foarte bruste;
  • porniri foarte bruste;
  • rotile nu sunt echilibrate.

Uzura accelerata a extremitatilor benzii de rulare, comparativ cu centrul acesteia, provocata de:

  • presiune mica in roti;
  • viraje efectuate la viteze foarte ridicate;
  • anvelope incompatibile cu tipul jantelor;
  • lipsa permutarii anvelopelor, pe o perioada extinsa.

Uzura accelerata a centrului benzii de rulare, comparativ cu umerele (extremitatile) acesteia, provocata de:

  • presiune prea mare in roti;
  • anvelopele sunt incompatibile cu jantele;
  • lipsa permitarii pneurilor pe o perioada indelungata de timp.

Uzura penurilor prin aplatizare, provocata de:

  • masina este lasata sa stationeze intr-un singur loc, pentru o perioada indelungata de timp.

Uzura accelerata pe intreaga suprafata a penului, provocata de:

  • franarea foarte brusca;
  • blocarea rotilor la franarea la viteze foarte mari.

Un alt element de care trebuie sa tina cont toti soferii este cel al utilizarii anvelopelor potrivite, in functie de sezonalitate. Astfel, in conditii de asfalt uscat, este recomandat sa nu se utilizeze in exces anvelopele de iarna. Daca sunt folosite in astfel de conditii in mod regulat, ele se vor uza rapid. 

gheata prinsa in talpa anvelopei

3. Uzura cauciucurilor – Ce riscuri exista pentru soferi?

Deplasarea cu un autoturism pe care sunt montate anvelope uzate prespune o serie intreaga de riscuri. Acestea pot fi impartite in trei categorii speciale, iar realitatea de pe sosele demonstreaza ca nu exista nicio garantie ca nu se pot manifesta toate trei, in mod simultan. Este vorba despre riscuri pentru propria siguranta si pentru siguranta pasagerilor din masina personala, riscuri de siguranta la care sunt expusi ceilalti participanti la trafic, precum si riscuri de ordin legal. Iata in ce consta fiecare categorie.

  • Riscurile de ordin legal

Anvelopele unei masini sunt printre principalele elemente pe care le au in vedere mecanicii care efectueaza o inspectie tehnica periodica. In cazul in care se detecteaza la ITP faptul ca pneurile unei masini nu sunt in stare optima, autoturismul in cauza va fi respins si nu va putea sa continue sa fie utilizat pe drumurile publice. 

Un alt risc este cel al amenzilor pe care politia ti le poate acorda, in cazul in care esti prins circuland pe drumurile publice cu pneuri uzate. Conform celor mai noi reglementari din Codul Rutier, amenda pentru circularea cu pneuri aflate in stare necorespunzatoare este de 725 de lei!

cauciucuri uzate
  • Riscuri pentru siguranta personala si a celor din jur

Daca te deplasezi cu anvelope uzate, exista un risc foarte mare ca acestea sa explodeze. Exploziile apar atunci cand pneul imbatranit prematur intra in contact cu obiecte aflate pe carosabil cu borduri sau gropi. Chiar si la viteze de 50 – 60 km/h, explozia unei anvelope poate sa provoace accidente extrem de grave. 

Indeosebi anvelopele de iarna uzate prezinta riscuri foarte ridicate, din punct de vedere al derapajelor. O anvelopa tocita prea mult va provoca incapacitatea soferului de a controla masina in mod corespunzator, in conditii de drum pe care exista polei sau zapada. Exista riscul producerii unui impact cu obiecte de infrastructura rutiera (stalpi, poduri etc) sau chiar cu alti participanti la trafic.

4. Uzura cauciucuri – Recomandari pentru o utilizare cat mai indelungata si sigura a pneurilor

Exista cateva masuri pe care soferii le pot lua, pentru a se asigura ca nu se expun acestor consecinte atat de grave ale uzarii neuniforme a anvelopelor. Prima si cea mai importanta pe care trebuie sa o respecte orice posesor de autoturism este aceea de a se asigura ca realizeaza in mod periodic verificarea uzurii anvelopelor. De ce este atat de important sa se realizeze acest lucru? 

Pentru ca uzura poate sa apara si fara sa se manifeste in mod evident. La fel ca in cazul unui control de rutina pe care il faci la un medic, este important sa verifici si anvelopele la termenul indicat de catre producator. Iata ce masuri suplimentare poti lua, pentru a te asigura ca eviti uzura prematura a pneurilor:

  1. Fa rodajul anvelopelor – atunci cand cumperi cauciucuri noi, trebuie sa te asiguri ca le faci rodajul inainte de a le folosi la capacitate maxima. Ce presupune rodajul? Este vorba despre utilizarea cauciucurilor la viteze moderate, pentru primii 150 – 400 km efectuati, in functie si de indicatiile producatorului. Este important sa ajungi sa intelegi cum se simt noile tale cauciucuri, dar si sa le aduci intr-o stare “curata”. Anvelopele ies din fabrica acoperite cu lubrifiant. Stratul subtire trebuie indepartat de pe suprafata cauciucurilor, iar acest lucru se face pe parcursul perioadei de rodaj. In aceasta perioada (si nu numai) sunt de evitat accelerarile rapide si franele bruste. 
pneuri pentru masini de curse
  1. Circula in mod responsabil – un stil de condus calm, fara schimbari bruste de directie, viraje efectuate la viteza mare si fara acceleratii si franari bruste te va ajuta sa iti protejezi banza de rulare a anvelopelor. Si evitarea contactului cu gropile sau cu bordurile ajuta foarte mult. Asadar, preventia si lipsa exceselor pot fi cheia succesului, in materie de evitare a uzurii premature a cauciucurilor;
  1. Alege-ti bine pneurile – este important sa investesti in cauciucuri produse prin tehnici moderne, din materiale de calitate. Acestea vor avea o rezistenta mult mai mare la uzura si la conditiile vitrege din trafic. De asemenea, este important sa cumpero de pe Anvelope-Oferte.ro cauciucuri care sa fie compatibile cu jantele masinii tale. Tine cont de dimensiunile indicate de catre producatorul autoturismului.
  1. Regleaza presiunea din penuri, in mod constant – daca anvelopele nu sunt umflate in conformitate cu indicatiile oferite in manual, uzura neregulata se va manifesta foarte rapid. Se recomanda efectuarea de verificari lunare a presiunii din cauciucuri, in asa fel incat orice inadvertenta sa poata fi reglata in timp util. Daca ai o masina noua, martorii din bord te vor atentiona atunci cand presiunea nu se afla la nivelul potrivit. Trebuie si sa retii ca daca circuli cu anvelope in care nu este o presiune optima, exista si posibilitatea de a inregistra o crestere a consumului de carburant.
  1. Echilibreaza rotile – verificarea echilibrului rotilor si anvelopelor este o masura excelenta de precautie, in vederea evitarii uzurii neregulate sau premature a cauciucurilor. Este bine sa faci o astfel de verificare la service-urile specializate, atunci cand ai ocazia.
  1. Intretine suspensia si directia – daca ai probleme cu pivotii, bratele suspensiei sau bucsele bratelor, ansamblul anvelopa-roata nu va mai putea fi pastrat in stare fixa. Uzura acestor piese va conduce, in scurt timp, si la uzura neregulata a cauciucurilor. Este foarte important sa te asiguri ca verifici in mod periodic, la service, sistemul de suspensie si sistemul de directie din dotarea masinii.
  1. Schimba pneurile la timp – evita sa circuli cu pneurile uzate. Alege sa inlocuiesti cauciucurile, daca acestea sunt uzate. Riscurile la care te expui folosind pneuri care prezinta probleme precum cele prezentate anterior sunt unele prea mari, comparativ cu efortul pe care il presupune investitia in alte anvelope, aflate in stare buna de functionare.
anvelopa cu carcasa de Audi

Acestea sunt, asadar, principalele cauze care provoaca uzura prematura a anvelopelor. Este important sa stii cum sa recunosti problemele existente la nivelul pneurilor si sa iei masurile necesare pentru a impiedica avansarea nivelului de uzura. Este esential sa investesti in anvelope de calitate, precum cele disponibile pe Anvelope-Oferte.ro si sa alegi pneuri compatibile cu masina ta. Adopta un stil de condus potrivit si bucura-te de cauciucuri rezistente, pentru cat mai multi ani!

Sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *