Cauciucurile M+S: TOT ce trebuie sa stii despre semnificatia lor, caracteristici si modul de utilizare

Anvelopele sunt componente esentiale ale masinii prin prisma faptului ca acestea iau contact direct cu suprafata drumului. Conform prevederilor legale, anvelopele trebuie sa contina anumite marcaje, care atesta eficienta in functie de anotimp. Pentru iarna sunt ideale cauciucurile M+S care garanteaza aderenta pe drumuri cu zapada si noroi, dar si anvelopele all season cu aceasta inscriptie pot fi o optiune potrivita pentru unele persoane.

Pentru a intelege mai bine ce inseamna MS la anvelope si de ce sunt atat de importante aceste marcaje, consulta articolul de mai jos.

Cuprins: 

1. Cauciucurile M+S: informatii esentiale pe care le trebuie sa le stii

1.1. Ce inseamna MS la cauciucuri?

1.2. Principalele caracteristici ale anvelopelor MS

1.3. Anvelope iarna MS

1.4. Cauciucuri MS all season

1.5. Anvelope MS de vara

2. Anvelope MS: totul despre intretinerea si importanta lor

2.1. Cum se intretin corect anvelopele MS?

2.2. Sunt anvelopele MS sigure in conditii dificile de drum?

2.3. Ce tipuri de anvelope sunt acceptate in Romania pe timp de iarna?

1. Cauciucuri M+S: informatii esentiale pe care trebuie sa le stii

Pentru siguranta la volan, dar si pentru a fi in conformitate cu legea este foarte important sa stii mereu in ce stare sunt anvelopele si sa le adaptezi la conditiile de drum si la anotimp. Pentru circulatia pe timp de iarna se folosesc numeroase tipuri de cauciucuri, fiecare avand niveluri diferite de siguranta si performanta.

Aceste clasificari si certificari, cum ar fi inscriptia MS pe anvelope, sunt extrem de importante pentru ca au rolul de a informa asupra gradului de eficienta pe care il au pneurile in conditii dificile de vreme.

1.1. Ce inseamna MS la cauciucuri?

Daca te numeri printre persoanele care se intreaba ce inseamna MS la cauciucuri, trebuie sa stii ca “M” vine de la “mud” (noroi) iar “S” de la “snow” (zapada). Asadar, semnificatia MS este destul de simpla, aceste anvelope fiind concepute astfel incat autoturismul sa aiba o aderenta mai mare decat atunci cand este dotat cu pneuri normale. Aceasta inscriptie se regaseste cu precadere pe anvelope de iarna sau cauciucuri all-season, insa poate fi intalnita uneori si pe cele de vara. Totusi, pneurile de vara cu marcajul M+S nu sunt potrivite pentru a fi utilizate iarna, mai ales atunci cand temperaturile scad sub 7 grade Celsius.

Certificarea MS a devenit un punct de referinta care distinge cu usurinta anvelopele cu tractiune suplimentara in noroi sau zapada de cele cu benzi de rulare obisnuite. Practic, marcajul se bazeaza pe geometria unei anvelope, avand caracteristici care imbunatatesc tractiunea in conditii de zapada si noroi.

1.2. Principalele caracteristici ale anvelopelor MS

Asa cum este prevazut in lege, o anvelopa de iarna trebuie sa fie conceputa pentru a oferi caracteristici mai bune decat una obisnuita, mai ales in ceea ce priveste accelerarea, tractiunea si franarea in conditii dificile de condus. Simbolul MS indica faptul ca anvelopa este structurata astfel incat sa poate fi condusa cu usurinta in noroi si zapada.

Cauciucurile MS se disting prin aria de rulare cu profil crestat adanc, lucru care confera o tractiune mai buna in conditii grele de drum. De asemenea, profilurile din banda de rulare sunt mult mai late, pentru a usura eliminarea zapezii sau a noroiului de pe cauciucuri. Astfel de produse functioneaza in noroi si zapada mai bine decat modelele obisnuite. 

Iata care sunt cele mai importante caracteristici:

  • Permit o deplasare facila in conditii de iarna grea;
  • Ofera o aderenta mai buna pe drumuri cu zapada si noroi;
  • Diminueaza riscul de acvaplanare prin dispersarea apei si a zapezii;
  • Permit o manevrare usoara in conditii extreme de sofat;
  • Ofera performanta superioara in franare, in special pe suprafetele pline de zapada;
  • Asigura stabilitate in timpul mersului, chiar si in cele mai dificile conditii de drum; 

1.3. Anvelope iarna MS

Anvelopa de iarna MS este mai potrivita pentru drumuri cu zapada si noroi decat un model standard. De retinut este faptul ca acest marcaj nu presupune trecerea printr-un test certificat, ci este o evaluare a producatorului de anvelope. De regula, existenta marcajului M+S la anvelope inseamna ca acestea ar trebui sa fie fabricate dintr-un cauciuc moale si sa aiba un anumit design, pentru a oferi performante mai mari pe zapada. Totusi, din cauza faptului ca aceste caracteristici nu sunt supuse unor teste riguroase, ele sunt considerate uneori nesigure. Prin urmare, atunci cand alegi un astfel de model de cauciuc este recomandat sa te indrepti catre anumiti producatori, care ofera garantia calitatii, dar si credibilitate.

Pe langa marcajul M+S, pe anumite anvelope de iarna se poate gasi si un alt simbol special, si anume fulgul de zapada pe fundal montan. Acesta este cunoscut si sub numele de 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) si confirma capacitatea si performantele ridicate ale anvelopei pe timp de iarna. Pentru a evita surprizele neplacute atunci cand vremea este foarte capricioasa, acorda prioritate ambelor marcaje in decizia finala de cumparare.

1.4. Cauciucuri MS all season

Cauciucurile MS all season prezinta caracteristici care permit circulatia atat in timpul iernii, cat si in perioadele de vara. Chiar daca ofera performante bune in ambele situatii, anvelopele all season nu au aceeasi aderenta pe zapada ca modelele de iarna. Acest lucru este valabil si pentru anotimpul de vara, cand fiabilitatea si siguranta pot fi afectate in caz de temperaturi foarte mari.

In Romania poti circula cu anvelope all-season pe durata iernii daca acestea contin marcajul MS, M+S sau M&S, dar ele se adreseaza mai ales celor care nu efectueaza foarte multi kilometri si nu circula in conditii grele. Cauciucurile all-season pot fi si o varianta mai economica fata de achizitionarea a doua seturi speciale, una pentru iarna si una pentru vara. In plus, un alt avantaj este ca scapi de grija montajului la inceputul fiecarui sezon.

In ciuda faptului ca pneurile all-season sunt cunoscute pentru utilizarea lor pe tot parcursul anului, daca nu au literele MS inscriptionate pe peretele lateral, acestea pot fi considerate periculoase pentru conducerea pe anumite drumuri.

1.5. Anvelope MS de vara

Marcajul M+S poate fi intalnit si pe anvelope de vara, dar acest lucru nu inseamna ca au aceleasi caracteristici sau ca ofera aceleasi performante ca cele de iarna. Se potrivesc mai degraba in zonele cu temperaturi de peste 7 grade Celsius, in celelalte fiind recomandate cauciucurile de iarna sau all-season. 

2. Anvelope MS: totul despre intretinerea si importanta lor

Este important ca pe timp de iarna sa-ti dotezi autoturismul cu anvelope speciale care sa faca fata conditiilor grele, precum zapada, gheata sau polei. Cauciucurile de iarna MS sunt moi si flexibile pe vreme rece, lucru care imbunatateste tractiunea, manevrabilitatea si controlul atunci cand temperaturile sunt scazute. In plus, marginile late si zimtate ale cauciucurilor de iarna mentin aderenta chiar si in cele mai dure conditii. De asemenea, intretinerea adecvata a acestora poate contribui la o performanta de durata si la utilizarea in deplina siguranta atat pentru sofer, cat si pentru ceilalti participanti.  

2.1. Cum se intretin corect anvelopele MS?

Daca vrei sa folosesti cat mai mult timp anvelopele MS, trebuie sa le asiguri o buna intretinere si sa tii cont de cateva sfaturi esentiale.

Inspectarea periodica

Inspectarea anvelopelor se face o data pe luna la un service profesionist, chiar daca masina este echipata cu un sistem de monitorizare a presiunii. In caz de deteriorare (taieturi, fisuri, intepaturi) sau uzarea benzii de rulare pana la adancimea minima, pneurile trebuie scoase din uz si inlocuite cu altele noi.

Presiunea pneurilor

Pastrarea presiunii pneurilor este pasul cel mai important pentru o ingrijire adecvata. Pentru prelungirea duratei de viata a cauciucurilor este recomandat sa mentii presiunea la nivelul specificat de producator. In caz contrar, acestea sunt mai predispuse la uzura neregulata, manevrabilitate slaba, pierderea tractiunii si reducerea duratei de viata a benzii de rulare. Tine cont de faptul ca presiunea anvelopelor de iarna MS va scadea cand temperaturile vor fi foarte mici.

Schimbarea pozitiei pneurilor

Schimbarea regulata a pozitiei anvelopelor este recomandata pentru a se evita uzura doar pe o singura parte. Acest lucru este necesar atunci cand observi urme neuniforme de deteriorare sau cand se aud zgomote pe suprafetele cu denivelari. De asemenea, rotirea anvelopelor se poate face la intervale intre 5000 si 10000 de kilometri, daca producatorul nu recomanda altfel. Apeleaza la un service specializat pentru a realiza in deplina siguranta rotirea anvelopelor.  

Depozitarea anvelopelor

Depozitarea corespunzatoare a cauciucurilor MS de iarna iti este de ajutor pentru ca astfel le poti folosi cu incredere si in sezonul urmator. Daca se poate si spatiul iti permite acest lucru, anvelopele trebuie pastrate intr-o zona interioara racoroasa, uscata si intunecata, ferite de caldura soarelui. Tine-le departe de substante precum uleiuri si lubrifiante.

Sofat mai putin agresiv

Daca vrei sa prelungesti durata de viata a anvelopelor, conducerea lina, fara franari bruste, este cea mai buna varianta. Tine cont si de faptul ca vitezele mari vor uza cauciucurile mult mai repede.

Verificarea benzilor de rulare 

Verificarea benzilor de rulare se poate face la un service si este o investigatie necesara daca vrei sa te bucuri de performante pe orice tip de vreme. O adancime prea mica poate avea drept consecinte dublarea distantei de franare, mai ales atunci cand carosabilul este ud.

2.2. Sunt anvelopele MS sigure in conditii dificile de drum?

Anvelopele de iarna cu inscriptia M+S sunt prima alegere pentru gheata, noroi si zapada, deoarece ofera mai multa aderenta. Fabricate dintr-un cauciuc flexibil, care se comporta bine chiar si in conditii de vreme rece, cu caneluri mari in banda de rulare, anvelopele MS furnizeaza o tractiune buna pe sosea, oferind un plus de siguranta.

Condusul pe un drum acoperit cu zapada, gheata sau noroi nu este deloc usor, chiar si pentru cel mai experimentat sofer. De aceea este important sa te asiguri ca masina ta este pregatita pentru astfel de conditii prin dotarea cu pneuri MS de iarna. Acestea au un rol important pentru ca asigura usurinta la demaraj, franarea eficienta si viraje fiabile.

Anvelopele MS au nervuri adanci care ofera performante sporite in conditii de alunecare, atunci cand conduci pe vreme rea. De asemenea, acestea te ajuta sa mentii tractiunea datorita capacitatii de a ramane flexibile, chiar si la temperaturi foarte scazute.

Daca optezi pentru varianta all-season, tine cont de faptul ca acest tip de cauciuc, fara inscriptia MS, nu este omologat special pentru iarna, asa cum prevede legea. Chiar si cu acest marcaj, daca nu te simti confortabil alegand o anvelopa all season pentru un astfel de anotimp, probabil cea mai buna optiune pentru tine sunt anvelopele de iarna M+S.  

3. Ce tipuri de anvelope sunt acceptate in Romania pe timp de iarna?

In Romania, pentru circulatia pe timp de iarna, legea prevede doar utilizarea pneurilor omologate. Astfel, poti circula cu anvelope de iarna care au doar inscriptia MS, dar pentru un plus de siguranta este recomandata alegerea modelelor ce au ambele marcaje: MS si 3PMSF. Variantele all-season sunt, de asemenea, acceptate.

Cauciucurile ideale depind, in primul rand, de modul de utilizare al masinii. Daca circuli mai mult in oras, unde strazile sunt de obicei curatate de zapada, o alternativa buna sunt anvelopele all-season. In schimb, daca mergi foarte mult in afara orasului, pe strazi inzapezite sau in conditii mai dificile este recomandat sa te orientezi catre cauciucurile de iarna.

In ceea ce priveste momentul in care se pun cauciucurile de iarna, nu exista o data anume, insa, pentru a evita neprevazutul, multi considera ca 1 noiembrie este o perioada buna pentru a se ocupa de acest aspect. Ceea ce este important este sa fii pregatit cu anvelope potrivite atunci cand se anunta ninsoare sau polei, in caz contrar vei fi sanctionat de autoritati.

In concluzie, pentru a primi aceasta denumire, anvelopele cu clasificare MS pe peretele lateral trebuie sa aiba un anumit tip de model al benzii de rulare, precum si calitati sporite de tractiune in conditii de zapada si noroi. Chiar daca standardele pentru acordarea acestei clasificari sunt destul de scazute si depind mai mult de producator, sistemul de certificare MS la cauciucuri poate fi considerat un punct de referinta pentru a ajuta consumatorii sa determine daca o anvelopa are un nivel minim de tractiune pe zapada. Astfel, atat marcajul M+S, cat si cel al fulgului de zapada sunt doua dintre cele mai utilizate sisteme de certificare a cauciucurilor pentru utilizarea pe timp de iarna.

Sursa foto: unsplash.com, freepik.com 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *