Schema de rotire a anvelopelor – De ce si cand trebuie rotite anvelopele masinii?

mecanic mascat cu o roata in mana

Din angrenajul reprezentat de o masina fac parte o multime de componente. Din nefericire, nu toate beneficiaza de suficienta atentie din partea posesorilor de autoturisme, iar problemele care pot sa apara din acest motiv pot fi unele destul de complicate. Majoritatea posesorilor de masini isi fac griji cu privire la motor si la intretinerea acestuia, insa exista si alte componente care sunt foarte expuse riscurilor. 

Printre cele mai importante se enumera si anvelopele. Acestea sunt extrem de predispuse la uzura, fiind singurul element al autoturismului care intra in contact cu drumurile. In acest proces sunt incluse si contactele cu drumurile de proasta calitate sau cu cele pline de obstacole. 

Anvelopele trebuie sa se “lupte” cu gropile din asfalt, cu denivelarile, precum si cu liniile de tramvai sau alte elemente care ar putea fi plasate pe suprafata drumurilor. Astfel, in timp, uzura devine inevitabila. Pentru cauciucuri, cel mai important aspect este reprezentat de aderenta la drum. Aceasta trebuie sa fie una la cele mai inalte standarde, pentru a garanta siguranta si stabilitatea in deplasare.

Aderenta este afectata de uzura, iar uzura poate sa apara in mod distinct pe fiecare anvelopa. Pentru a echilibra nivelul de uzura al anvelopelor si pentru a mentine aderenta la o calitate cat mai buna, se recomanda rotatia anvelopelor. Iata ce trebuie sa stii despre acest proces si care sunt ideile de schema de rotire a anvelopelor!

 

1. Schema de rotire a anvelopelor –  Ce este si cum se face rotatia anvelopelor?

O explicatie sumara, dar foarte exacta a conceptului de rotatie a anvelopelor este reprezentata de schimbarea pozitiilor acestora. Exista mai multe moduri in care anvelopele pot fi “rotite” de pe o pozitie pe alta, insa despre acestea vei afla mai multe pe parcursul articolului. 

Este extrem de important de retinut ca motivul principal pentru care se realizeaza rotatia anvelopelor consta in uniformizarea uzurii. Prin intermediul acestei uniformizari, se maximizeaza durata de viata pe care o are banda de rulare. Un criteriu foarte bun in functie de care se poate realiza rotatia anvelopelor este reprezentat de sezonalitatea acestora, astfel:

tipurianvelope
  • Anvelope de vara – acestea se utilizeaza, in general, intre inceputul lunii aprilie si finalul lunii octombrie. Este vorba, deci, despre un interval de 7 luni. Perioada este, in general, una potrivita pentru anvelope sa fie rotite între ele. Altfel spus, la fiecare montare a anvelopelor de vara, se recomanda rotatia acestora, in functie de o schema de rotire a anvelopelor.
  • Anvelope de iarna – in cazul penurilor de iarna, acestea sunt utilizate, de regula, intre startul lunii noiembrie si finalul lunii martie. Asadar, este vorba despre un interval de 5 luni, unul nu foarte diferit de cel valabil in cazul pneurilor de vara. Avand in vedere ca anvelopele de iarna sunt supuse unui nivel mai mare de uzura, din cauza conditiilor mai dificile in care sunt utilizate, este ideal faptul ca acest interval de utilizare intre rotiri este mai scurt. 
allseason
  • Cauciucuri all season – situatia anvelopelor care se utilizeaza pe parcursul intregului an este una care poate fi folosita drept model pentru cum se procedeaza si in cazul anvelopelor de iarna sau de vara, atunci cand nu se tine cont de sezonalitate. Criteriul in functie de care trebuie rotite anvelopele all season poate fi reprezentat de numarul de kilometri care au fost parcursi cu ele. 

Acesta poate sa varieze de la 5.000 la 10.000 de kilometri. De asemenea, trebuie urmarita foarte bine uzura benzilor de rulare a anvelopelor. Daca aceasta este inegala, se recomanda efectuarea unei verificari, iar corectarea alinierii rotilor poate fi o solutie, la fel ca rotirea acestora.

Asadar, daca nu se tine cont de criteriul sezonalitatii, iar in cazul anvelopelor all season acesta nu reprezinta o optiune, se va face rotatia in functie de uzura benzii de rulare si de uzura generala a anvelopelor. O astfel de decizie este una care poate sa prelungeasca in mod semnificativ durata de viata a pneurilor si sa le ofere acestora posibilitatea de a garanta siguranta soferului si a pasagerilor din orice autoturism. 

2. Schimbare roti fata spate – Cum se rotesc anvelopele, in functie de tractiune si cand se face rotatia?

Rotirea anvelopelor se face in functie de o anumita schema, de care trebuie sa se tina cont cu strictete. Aceasta este corelata cu modalitatea de asigurare a tractiunii masinii, dupa cum urmeaza:

  1. Tractiune pe puntea spate – in cazul acestor autoturisme, anvelopele utilizate pentru rotile din spate sunt mutate catre rotile din fata autoturismului, in schema incrucisata. Pneurile rotilor din fata, in schimb, vor trece catre rotile din spate in maniera liniara. Altfel spus, anvelopa din stanga spate va trece in dreapta fata, anvelopa din dreapta spate va trece in stanga fata, in vreme ce anvelopa din stanga fata va trece in stanga spate, iar anvelopa din dreapta fata in stanga spate. 
  1. Tractiune pe puntea fata – schema de rotire in acest caz, va tine cont de o schimbare incrucisata. Concret, pneul din dreapta fata va merge in stanga spate. Anvelopa din stanga fata va merge pe roata din dreapta spate. Anvelopele puntii din spate se vor putea muta liniar pe rotile din fata (stanga spate spre stanga fata, dreapta spate spre dreapta fata). 
  1. Tractiune 4 x 4 – o intrebare pe care o au foarte multi soferi sau posesori de autoturisme este cum se rotesc anvelopele in cazul unui autoturism cu tractiune integrala 4 x 4. Raspunsul este unul destul de simplu. Trebuie sa se urmeze exact acelasi principiu ca in cazul unei masini cu tractiune pe putea spate. Shimbarea rotilor fata spate, la autoturismele cu tractiune 4 x 4 se face, deci, in schema incrucisata. 

Cand trebuie rotite anvelopele?

Pe langa cum se rotesc anvelopele, este foarte important sa stii si cand se rotesc cauciucurile unei masini. Din nefericire, nu exista neaparat un raspuns simplu la aceasta intrebare, deoarece nu este stabilita o perioada exacta sau un interval precis. La fel ca in cazul montarii anvelopelor de iarna, pentru care nu exista o perioada fixata prin lege, nici momentul in care se face rotirea anvelopelor nu poate fi stabilit cu exactitate. 

Motivul pentru care nu exista un termen fix este reprezentat de faptul ca momentul in care se face rotirea anvelopelor variaza de la caz la caz, in functie de tipul tractiunii, precum si de uzura. In unele cazuri, producatorii de autoturisme precizeaza in manualul masinii care este frecventa cu care ar trebui efectuata aceasta operatiune de rotire a pneurilor. Ca regula cunoscuta in lumea soferilor, se tine cont de un interval de mininum 5.000 si maximum 10.000 de kilometri parcursi cu masina. 

Daca stii ca circuli foarte mult pe drumuri de proasta calitate, intervalul de kilometri la care merita sa verifici daca este cazul sa rotesti anvelopele va fi mai mic. In situatia in care folosesti masina pe drumuri de calitate superioara si nu o fortezi foarte mult, intervalul de 10.000 de kilometri ar trebui sa fie unul suficient. Un indicator bun ramane si cel reprezentat de schimbarea penurilor, in functie de sezonalitate. 

rotireanvelope

De asemenea, alti mecanici auto recomanda ca rotatia sa se execute la intervale de 6 luni. Indeosebi in cazul cauciucurilor all season, acest interval poate fi respectat fara prea mari probleme. Fireste, daca te raportezi la criteriul sezonalitatii, exista o marja de eroare de o luna, insa aceasta este binevenita, avand in vedere faptul ca pneurile de iarna sunt utilizate in conditii mai dificile de drum. 

Exista si un alt element in functie de care ar trebui sa iei in calcul rotatia anvelopelor. Daca iti folosesti masina pe un drum lung, pe care circuli cu o viteza foarte mare, este posibil ca dupa parcurgerea traseului sa apara o uzura excesiva la nivelul unor anvelope, care ar putea sa aiba de castigat ca urmare a rotirii pneurilor. Si drumurile efectuate cu incarcatura mare poate sa supuna cauciucurile la un stres ridicat, iar rotirea poate fi o idee buna, dupa drumurile efecutate in aceste conditii. 

Nu in ultimul rand, iti poti da seama daca este momentul pentru o rotire a anvelopelor si efectuand un test simplu. Daca ai mers cu masina pe drumuri proaste sau ai supus-o unor sarcini ridicate, poti sa incerci sa te deplasezi cu ea pe un drum neted si sa observi cu atentie daca apar zgomote puternice la nivelul pneurilor. Daca este cazul, cea mai buna idee este aceea de a te indrepta catre un service auto, deoarece ar putea fi necesara rotirea pneurilor.

3. Rotirea anvelopelor – Sfaturi utile

  1. Cand sa apelezi la mecanici – daca ai un autoturism pentru care detii doua seturi de roti, poti face rotatia pneurilor in regie proprie. Trebuie doar sa fii foarte atent la pozitia anvelopelor, in asa fel incat sa respecti schema de rotire a acestora. Daca pneurile trebuie sa fie scoase si montate pe jalte, trebuie sa te deplasezi la un service auto. Fireste, poti apela oricum la un service, mai ales ca rotirea presupune si alte verificari. 
  1. Verifica banda de rulare – la fiecare schimbare de pneuri sau rotire a anvelopelor, trebuie sa se efectueze banda de rulare. In cazul in care aceasta este uzata in mod excesiv, pneurile ar trebui sa fie inlocuite. Cea mai buna idee este aceea de a apela la mecanici experimentati, care vor putea sa identifice imediat problemele. 
  1. Reseteaza computerul de bord – daca ai o masina care dispune de senzori de presiune pentru aerul din anvelope, trebuie ca imediat dupa ce ai facut rotirea pneurilor sa resetezi computerul de bord. Astfel, computerul va putea sa detecteze din nou, in mod corect, presiunea din pneuri in functie de dispunerea actuala a acestora. 
  1. Poti combina anvelopele – exista posibilitatea de a fi necesar sa achizitionezi doar doua pneuri noi si sa iti doresti sa pastrezi doua anvelope pe care deja le detii si care sunt in stare buna de functionare. Desi este recomandat ca pneurile de pe toate pozitiile sa fie de acelasi timp, amestecarea pneurilor de la branduri diferite si cu modele de rulare diferite nu este interzisa. Important este ca pneurile utilizate pentru rotile de pe aceeasi punte sa fie similare. 
  2. Tine cont de roata de rezerva – exista posibilitatea ca roata de rezerva sa fie si ea inclusa in schema de rotatie a anvelopelor. Totul depinde de caracteristicile acesteia. Daca are caracteristici similare cu setul de pneuri pe care le rotesti, ea trebuie sa fie inclusa, in asa fel incat uzura sa se mentina la un nivel uniform.

Acestea sunt, asadar, cele mai importante informatii pe care trebuie sa le stii despre schema de rotatie a anvelopelor. Este foarte important sa respecti schemele pe care ti le-am indicat in acest articol si sa tii cont de rotirea anvelopelor care trebuie sa se efectueze in mod periodic. Doar cu ajutorul unor masuri prin care sa limitezi sau sa intarzii uzura pneurilor te vei putea bucura mereu de cauciucuri longevive si eficiente.
De asemenea, conteaza sa investesti in pneuri de calitate, care sa fie capabile sa faca fata uzurii. Pe Anvelope-Oferte.ro gasesti  solutii de la cei mai de top producatori din intreaga lume, astfel incat sa iti echipezi masina cu pneuri de cea mai buna calitate, pentru toata perioada anului. Investeste inteligent si ai grija de cauciucurile masinii tale, pentru drumuri sigure si cauciucuri cat mai longevive!

Sursa foto: Unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *