Masina este un bun indispensabil. Daca acum cateva zeci de an era o dovada a unei bune stari materiale, astazi este o nevoie pe care nu avem cum sa o negam. Vietile active si ocupate pe care cei mai multi oameni le au necesita multe deplasari cu masina. Tehnologia, epoca vitezei si a dezvoltarii si evolutia pe toate planurile i-au atribuit masinii un rol crucial. Si tocmai din aceste motive, automobilul merita, si are nevoie, de o atentie deosebita.
Sumele mari de bani care se duc pe intretinerea masinii sau pe reparatiile de care aceasta are nevoie, din cand in cand, ar trebui sa ne faca sa avem o relatie speciala cu masina. Sa avem mult mai mare grija de ea. Pe de alta parte, a intelege felul in care functioneaza ea, felul in care trebuie sa avem grija de automobil, felul in care se repara – poate deveni coplesitor uneori.
Toate informatiile despre componente, fluidele de care are nevoie, ce se poate strica si din ce cauza pot parea intimidante. Insa toate acestea sunt aspect mai mult decat necesar de inteles pentru a putea avea o mai mare grija de masina. Si pentru a te putea bucura de ea foarte multi ani intr-o stare cat mai buna.
Unul dintre aceste aspect atat de importante – ca o componenta a masinii – este reprezentat de cauciucuri. Pentru a-i oferi masinii cele mai bune conditii astfel incat aceasta sa te poarte in siguranta pe toate drumurile, trebuie sa stii exact ce tip de anvelope este nevoie sa achizitionezi. Dar pentru asta este nevoie sa cunosti caracteristicile anvelopelor.
Cuprins:
1. Caracteristicile anvelopelor in functie de sezon
1.1.Caracteristici cauciucuri de vara
1.2.Caracteristici cauciucuri de iarna
1.3 Caracteristici cauciucuri all season
2. Anvelope: detalii tehnice si diferente
3. De ce sa nu combini anvelopele la o masina
1. Caracteristicile anvelopelor in functie de sezon
De obicei, oamenii se gandesc la anvelope doar in momentul in care trebuie sa le schimbe dupa multi ani de folosire sau atunci cand incepe anotimpul rece / calduros si rotile masinii trebuie imbracate cu hainele potrivite. In functie de sezon, anvelopele se impart in trei categorii:
- Anvelope de vara
- Anvelope de iarna
- Anvelope all season
Caracteristicile anvelopelor difera in functie de tipul acestora.
1.1. Caracteristicile cauciucurilor de vara
Cauciucurile de vara mai sunt cunoscute drept cauciucuri de performanta. Motivul pentru care sunt denumite astfel este ca ele sunt concepute special pentru a oferi conditii foarte bune de tractiune pe drumuri uscate si umede. Sunt create tocmai pentru a fi utilizate in lunile in care vremea este calda si placuta si soselele uscate in cea mai mare parte a timpului. In regiunile in care o astfel de vreme domina pe tot parcursul anului, acestea pot fi folosite 12 luni din 12.
· Sunt fabricate dintr-un amestec de cauciuc si alte materiale, alcatuind impreuna banda de rulare. Aditivii folositi sunt speciali pentru a oferi aderenta la drum in conditii umede.
· Amestecul din banda de rulare ofera rezistenta si astfel anvelopele isi pastreaza forma indiferent de conditiile climatice – cele de caldura, mai ales. Acest lucru inseamna ca rezista foarte bine si pe un drum extrem de fierbinte.
· Banda de rulare (exteriorul anvelopei pe care il vedem cu ochiul liber) este mai neted. Canelurile nu sunt atat de adanci si sunt mai drepte decat in cazul cauciucurilor de iarna. Prin urmare, pe tot parcursul drumului exista mult cauciuc in contact cu soseaua. Acest lucru duce la mult mai multa stabilitate in momentul virajelor, atunci cand se franeaza sau cand se accelereaza.
· Materialul din care sunt confectionate devin extrem de rigid la temperaturi foarte scazute si nu ofera nicio tractiune iarna. Astfel devin extrem de nesigure cand este zapada sau gheata. In schimb, le poti monta pe masina atunci cand sunt 6-7 grade.
· Consumi mai putin combustibil deoarece constructia lor rigida le face sa aiba o forta de frecare mai mica.
1.2. Caracteristicile cauciucurilor de iarna
A conduce pe vreme friguroasa cu zapada si inghet nu este ceva ce nu intalnesti in tara noastra. Clima temperat-continentala face ca temperaturile sa fie impartite in doua categorii. In ultimii ani, cel putin, cand primavara si toamna, anotimpuri ce aveau temperaturi de tranzitie, par sa „dispara”. Asadar, conditiile drumurilor se modifica si atunci trebuie schimbate si anvelopele. Caracteristicile cauciucurilor sunt definitorii pentru fiecare tip de cauciuc, desi si pentru cele de iarna.
· Cauciucurile de iarna sunt facute dintr-un material care ofera o foarte mare rezistenta pe drumuri cu gheata si zapada.
· Pattern-ul anvelopelor de iarna sunt speciale. Nu sunt deloc netede, au o textura speciala asigurate de niste bucati de cauciuc lipite de baza si caneluri adnaci care asigura o super tractiune pe timp de iarna.
· Rotatia cauciucurilor face ca zapada sa fie data la o parte cu usurinta astfel incat sa fie generata tractiune aditionala
· Spre deosebire de cauciucurile de vara, cele de iarna au in componenta o mare cantitate de cauciuc natural, lucru care le face sa ramana flexibile chiar si la temperaturi foarte mici.
1.3. Caracteristicile cauciucurilor all season
Conform denumirii lor, cauciucurile all season ofera, practic, un echilibru intre caracteristicile anvelopelor de iarna si cele de vara. Sunt mai economice si pot fi folosite in multe conditii, insa nu sunt foarte indicate pe vremea zapezii si a inghetului. Anvelopele de iarna au anumite caracteristici speciale care asigura o mai mare siguranta pe zapada si gheata. In ceea ce priveste caracteristicile anvelopelor all season, printre acestea se regasesc:
· Banda de rulare are caneluri de adancimi moderate pentru a se potrivi conditiilor tuturor anotimpurilor.
· Materialul din care sunt confectionate este proiectat astfel incat sa ofere o durata lunga de viata cauciucului. Spre deosebire de cauciucurile de vara.
· Ofera un confort destul de ridicat si o buna manevrabilitate.
· Sunt foarte multe modele de astfel de cauciucuri pentru a se potrivi pe o mare verietate de vehicule.
· Ofera tractiune destul de buna iarna, insa nu atunci cand temperaturile sunt foarte scazute si nici cand conditiile meteo sunt extreme.
· Ele sunt, insa, o optiune foarte buna pentru locuitorii din zonele cu climate moderate unde iernile sunt blande.
2. Anvelope: detalii tehnice si diferente
Acum ca stii diferentele si caracteristicile importante ale diferitelor tipuri de anvelope in functie de sezon, este timpul sa afli cum citesti anvelopele. Pentru ca in afara acestor specificatii mentionate mai sus, au si caracteristici tehnice aceste anvelope.
Cum se citesc anvelopele – caracteristici tehnice
Sunt o multime de informatii utile pe care le poti afla de pe partile laterale ale unei anvelope. La prima vedere, eticheta de pe anvelope poate deveni coplesitoare pentru o persoana care nu cunoaste toate acele caracteristici. Pe langa modelul anvelopei, se regasesc si niste insiruiri de litere si numere care au o anumita semnificatie. Pentru a le intelege mai bine, va fi analizat un exemplu.
Anvelopa cu eticheta 225/45 R 18 95 H SSR MOE M+S DOT 36/16
· Primul numar, 225, este dimensiunea masurata in milimetri a latimii anvelopei.
· Al doilea numar, 45, reprezinta un procent. In exemplul de fata, 45 inseamna ca acea anvelopa are inaltimea masurata 45% din latimea ei. Acest numar se afla prin impartirea dimensiunii inaltimii la dimensiunea latimii.
· Prima litera, R, reprezinta tipul constructiei cauciucului. R inseamna ca acea anvelopa are constructie radiala. Acest tip de contructie este cel mai des intalnit tip in ceea ce priveste anvelopele. Se numeste „constructie radiala” deoarece cablurile care se gasesc in interiorul anvelopei sunt pozitionate intr-o directie radiala, in unghi drept cu directia de rotatie a acelei anvelope.
· Cel de-al treilea numar, 18, se refera la diametrul jantei.
· Cel de-al patrulea numar, 95, reprezinta indicele de incarcare. In acest exemplu, 95 este codul care arata faptul ca o anvelopa complet umflata suporta un maximum de 690 kg. De obicei, indicii de sarcina pentru anvelopele punse la masinile obisnuite care transporta pasageri sunt cuprinsi intre 75 si 105.
· Cea de-a doua litera, H, este indicele de viteza. Ultima litera din secventa obligatorie este acest H. Indicele de viteza se noteaza cu litere de la A la Z. Fiecare dintre aceste litere are un corespondent in km/h, viteza maxima pe care o poate atinge anvelopa atunci cand este incarcata cu greutatea recomandata. H este corespondentul unei viteze de 210 km/h. Acest indice conteaza foarte mult, insa indiferent de numar, litera, semnificatie, este recomandat sa respecti limitele legale de viteza.
Dupa indicele de viteza mai pot aparea anumite inscriptii pe anvelopa. Acestea, insa, nu sunt obligatorii, desi este bine ca fiecare cauciuc sa le aiba.
· SSR – self-supporting run-flat – Acest indice, SSR, inseamna faptul ca acea anvelopa are o rezistenta foarte buna deoarece are peretii intariti. Avand peretii intariti, acest lucru inseamna ca anvelopa mai poate merge chiar daca a facut pana.
· MOE – indicele MOE face referire la originalitatea echipamentului. In acest caz, MOE se traduce prin echipament original Mercedes.
· M+S – aceste litere provin de la MUD si SNOW. Ceea ce inseamna ca anvelopa respectiva poate fi folosita pe teren cu noroi si zapada.
· DOT – acest indice face referire la momentul in care a fost fabricata acea anvelopa. In acest exemplu, DOT 36/16 inseamna ca anvelopa a fost fabricata in saptamana 36 din anul 2016. Acesta este un indicator extrem de important. Anvelopele au o anumita durata de viata si trebuie sa fii atent atunci cand achizitionezi o anvelopa second hand.
3. De ce sa nu combini anvelopele la o masina
Este recomandat, pentru o siguranta optima si performanta ridicate, ca acelasi timp de anvelope sa fie puse pe toate cele 4 jante ale masinii. Ele trebuie sa fie acelasi brand, aceeasi marime, sa aiba aceleasi pattern-uri, acelasi indice de incarcare si, desigur, acelasi indice de viteza. A amesteca tipurile de anvelope poate fi periculos. A le amesteca inseamna sa folosesti anvelope cu diferite caracteristici. Iata 3 motive pentru care nu este recomandat sa faci acest lucru.
· Banda de rulare nu se va uza in mod uniform. Rotatiile si felul in care se aliniaza rotile sunt lucrurile care asigura o uzura uniforma. Distribuirea neuniforma a greutatii (care va avea loc in cazul in care amesteci anvelopele) va face ca uzura sa se produca diferit pentr fiecare cauciuc.
· Nu poti manevra masina la fel de bine. Va fi dificil sa conduci cu anvelope mixte. Fiecare tip de anvelopa este prevazut cu un anumit nivel / tip de tractiune si manevrabilitate. Exista riscul sa apara probleme la franare si la accelerare, dar si la viraj. Aceste lucruri cresc foarte mult sansa sa aiba loc un accident care poate fi foarte grav.
· Performanta masinii poate fi limitata. Conducerea lina si sigura este de domeniul trecutului daca anvelopele sunt amestecate. Iar in final, automobilul nu va putea atinge niciodata performante optime in ceea ce priveste condusul.
Anvelopele au o durata de viata de 5-10 ani. Desi nu este recomandat sa fie pastrate chiar pana la 10 ani. Avand anvelope mixte, acest lucru te va obliga sa le schimbi mult mai des. Fiind identice, anvelopele ofera tot ceea ce trebuie pentru deplasare optima si sigura: tractiune, aderenta si, fara discutii, siguranta generala. Prin urmare, anvelopele identice sunt, cu certitudine, optiunea care trebuie aleasa intotdeauna.
In concluzie, sa cunosti informatii despre anvelope este un lucru foarte important. Sunt foarte multe aspecte care tin de cat de multe cunosti si de cat de bine reusesti sa citesti eticheta de pe lateralul anvelopelor. Si pentru ca stim ca sunt informatii esentiale care trebuie stiute de catre orice persoana care achizitioneaza anvelope pentru masina proprie, sau nu neaparat, am creat acest articol cu explicatii pentru tine. Masina poate deveni usor un membru al familiei si de aceea merita toata grija ta.
Sursa foto: Unsplash.com