Runflat: ce inseamna si cum functioneaza aceste anvelope?  Argumente PRO si CONTRA utilizarii lor

Runflat au devenit din ce in ce mai populare in ultima perioada, acest tip de anvelope avand cateva caracteristici care le diferentiaza de cauciucurile obisnuite. In caz de pana, cauciucurile runflat permit rularea automobilului un anumit numar de kilometri, pentru a putea ajunge in siguranta pana la cel mai apropiat service auto. Astfel, nu vei ramane blocat pe marginea drumului si nu vei fi nevoit sa scoti roata de rezerva pentru a face schimbul. Totusi, ele nu sunt perfecte, fiind mai costisitoare si mai rigide.

Daca planuiesti sa-ti cumperi o masina noua sau sa inlocuiesti anvelopele existente, trebuie sa iei in considerare avantajele si dezavantajele anvelopelor runflat. Exploreaza in articolul urmator cele mai utile informatii despre ce inseamna runflat, cum functioneaza si cateva argumente pro si contra folosirii lor. 

Cuprins:

1. Anvelope runflat: tot ce trebuie sa stii despre acest tip de cauciucuri

1.1. Ce inseamna runflat si ce caracteristici au aceste anvelope?

1.2. Ce tipuri de cauciucuri runflat exista?

1.3. Cum sa actionezi dupa ce o anvelopa runflat este perforata?

2. Cauciuc runflat: avantaje si dezavantaje

2.1. Avantajele unei anvelope runflat

2.2. Dezavantajele unui cauciuc runflat

3. Ce sa alegi: cauciucuri runflat vs. normale?

3.1. Cauciucuri runflat vs. normale

3.2. Echiparea masinii cu anvelope runflat

3.3. Cauciuc runflat vs. ranforsat

1. Anvelope runflat:  tot ce trebuie sa stii despre acest tip de cauciucuri

Daca vrei sa-ti schimbi anvelopele si sa-ti imbunatatesti siguranta la volan, poti lua in calcul folosirea unor cauciucuri runflat. Desi multi soferi nu cunosc inca foarte bine caracteristicile acestora, ele reprezinta uneori o optiune mai buna decat anvelopele auto traditionale. Dar iata mai multe informatii despre ce inseamna runflat si cum functioneaza un astfel de cauciuc.

1.1. Ce inseamna runflat si ce caracteristici au aceste anvelope?

Anvelopele runflat se schimba si se folosesc ca orice anvelope de echipare standard, diferenta este ca un cauciuc runflat este proiectat sa reziste la dezumflare atunci cand este perforat. Astfel, iti poti continua deplasarea la viteze reduse, sub 80 km/h, pana la un service auto. Dupa ce ai facut pana, poti merge intre 16 si 80 de kilometri, in functie de tipul anvelopei si de conditiile de drum. Pe timp de iarna, tractiunea poate fi ingreunata si manevrabilitatea va fi mai greoaie. Cu toate acestea, cu ajutorul unei astfel de tehnologii poti conduce in siguranta in caz de pana.

O anvelopa runflat isi va pastra mai mult timp forma rigida initiala in ciuda faptului ca a suferit o perforatie. Acest tip de cauciuc auto iti va permite sa ajungi in siguranta la un mecanic pentru a inlocui roata. Faptul ca iti poti continua drumul, fara sa astepti asistenta rutiera, reprezinta unul dintre cele mai mari avantaje.

Pentru a permite rularea pe pana, anvelopele runflat sunt echipate cu pereti laterali intariti, care sprijina greutatea vehiculului in cazul in care se pierde din presiune. Sunt montate pe jante special concepute, cu un design aparte, ce impiedica desprinderea in momentul in care are loc dezumflarea. Dupa ce ai ajuns la cea mai apropiata statie auto, cel mai probabil va trebuie sa schimbi anvelopa, runflat fiind mult mai dificil de reparat decat un cauciuc normal.

1.2. Ce tipuri de cauciucuri runflat exista?

Indiferent ca esti in cautarea unor cauciucuri de vara, anvelope all season sau cauciuri de iarna, pe piata exista doua tipuri de runflat:

  • Anvelopa autoportabila – peretele acesteia este realizat din material dur si rezistent, capabil sa sustina intreaga greutate a autovehiculului atunci cand presiunea din anvelopa coboara brusc la cel mai scazut nivel. Un runflat autoportabil este dotat adesea cu un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope pentru ca tu sa poti vedea in timp real situatia in care se afla cauciucurile.
  • Anvelopa cu suport auxiliar – acest tip de anvelopa runflat nu foloseste un cauciuc dur, in schimb vine cu un set special de jante, al caror interior este intarit cu un inel de otel, pentru a putea sustine greutatea intregului vehicul.

1.3. Cum sa actionezi dupa ce o anvelopa runflat este perforata?

Daca ai o anvelopa runflat care tocmai a fost perforata, poti conduce timp de aproximativ 80 km, cu o viteza de maxim 80 km/h. Nu este necesar sa te opresti sau sa apelezi la asistenta rutiera, dar este recomandat sa mergi catre cel mai apropiat service auto pentru a preveni deteriorarea ulterioara.

2. Cauciuc runflat: avantaje si dezavantaje

Cauciucurile runflat au crescut in popularitate in ultimii ani, dar pentru a face o alegere informata, este recomandat sa stai de vorba cu un specialist in domeniu si sa cunosti principalele avantaje si dezavantaje ale acestora. Mai nou, tot mai multi producatori de masini aleg runflat pentru dotarea intiala. Asa ca, daca in viitorul apropiat planuiesti sa-ti iei o masina noua, este bine sa stii dinainte ce varianta de automobil sa ai in vedere.

Folosirea unor anvelope runflat are unele avantaje precum siguranta sporita si volum crescut de incarcare a portbagajului din cauza absentei rotii de rezerva. Cu toate acestea, specialistii le-au atribuit si dezavantaje cum ar fi reducerea confortului de rulare sau inlocuirea costisitoare a acestora.

2.1. Avantajele unei anvelope runflat

  • Control la volan – primul si cel mai important avantaj al utilizarii unor anvelope runflat este posibilitatea de a continua sa conduci pe o anumita distanta chiar daca ai pana. Ce distanta poti parcurge depinde de trafic si de vreme, dar si de recomandarile producatorilor. Utilizarea unor astfel de cauciucuri poate contribui la limitarea accidentelor cauzate de exploziile bruste ale pneurilor, soferii putand control complet masina. Pentru eficienta maxima, alege ceva de calitate, precum anvelope Pirelli care ofera o manipulare excelenta.
  • Durabilitate – runflat sunt anvelope realizate dintr-un cauciuc special care rezista mult mai bine in timp, chiar si in conditii de temperaturi ridicate.
  • Siguranta – structura robusta a anvelopelor runflat si peretii laterali intariti impiedica lasarea acestora in cazul unei perforatii. De aceea, in ceea ce priveste siguranta, avantajele sunt considerabile. Atunci cand circuli pe autostrada, la o viteza mai mare, nu vei fi luat prin surprindere daca o anvelopa se dezumfla brusc. Cu runflat, vei mentine controlul asupra autovehicului.
  • Spatiu mai mare – odata cu eliminarea rotilor de rezerva si a altor instrumente, vei avea un spatiu mai mare in portbagaj.
  • Economisesti timp – atunci cand esti in mare graba sa ajungi undeva si o pana te ia prin suprindere, echiparea masinii cu anvelope runflat poate fi solutia salvatoare. Astfel, iti vei putea continua drumul pe o anumita distanta, fara sa ai probleme.

2.2. Dezavantajele unui cauciuc runflat

  • Confort redus la volan – multe persoane sunt de parere ca runflat nu sunt la fel de confortabile in timpul mersului ca cele obisnuite. Motivul principal este ca aceste anvelope sunt de obicei mai subtiri si mai rigide fata de cele normale. Acest lucru determina resimtirea socurilor mai puternic in timpul miscarii vehiculului, dar si zgomot mai mare.
  • Cost ridicatcauciucurile runflat sunt mai scumpe decat cele traditionale. Prin urmare, majoritatea soferilor tind sa aleaga variante mai ieftine, dar cu performante acceptabile. In plus, in caz de pana, aceste anvelope necesita inlocuire, fiind foarte dificil de reparat.
  • Riscul de a nu gasi un service in timp util – daca nu reusesti sa gasesti un service si rulezi mai mult decat distanta permisa, anvelopa risca sa se dezintegreze si sa provoace aceleasi probleme ca una obisnuita.
  • Aderenta mai slaba – soferii trebuie sa acorde o atentie deosebita atunci cand circula in conditii de carosabil umed, alunecos si cu temperaturi scazute. Din cauza aderentei slabe a anvelopelor runflat, exista anumite riscuri.
  • Greu sau imposibil de recuperat dupa perforare – producatorii recomanda utilizatorilor sa inlocuiasca acest tip de anvelope cu altele noi in caz de perforare, peretele acestora fiind foarte greu de restaurat.

3. Ce sa alegi: cauciucuri runflat vs. normale?

Nu exista nici o indoiala ca industria anvelopelor a evoluat foarte mult in ceea ce priveste tehnologia. De aceea, probabil ti-ai pus pana acum intrebarea ce sa alegi intre cauciucuri runflat vs. normale. Diferenta principala intre cele doua tipuri de anvelope este tehnologia si constructia generala. Anvelopele runflat sunt proiectate astfel incat sa poata sustine peretele lateral chiar si dupa pierderea completa a presiunii, lucru care nu se intampla in cazul celor normale.  

3.1. Cauciucuri runflat vs. normale

Daca te uiti la o anvelopa runflat si la una obisnuita, este posibil sa nu le poti deosebi. Ceea ce diferentiaza insa un runflat de un cauciuc traditional, sunt caracteristicile lui constructive. Mai exact, in caz de pana, iti permite continuarea drumului cu masina pana ajungi la cel mai apropiat service. In plus, un alt avantaj este ca nu ai nevoie sa iei cu tine o anvelopa de rezerva. Astfel, prin eliminarea greutatii suplimentare, poti imbunatati eficienta consumului de combustibil si poti utiliza spatiul de depozitare in alte scopuri.

Tehnologia runflat a fost dezvoltata pentru situatii deosebite si pentru persoanele care nu se pot ocupa singure de schimbarea unei roti perforate. Aceasta ofera siguranta si capacitatea de a-ti mentine mobilitatea in ciuda problemei.

Pe de alta parte, exista cauciucurile standard care, in momentul in care sunt perforate, trebuie inlocuite imediat. In caz de pana, este imposibil sa conduci cu o anvelopa normala. Asadar, ideal este sa ramai pe loc si sa inlocuiesti anvelopa afectata cu cea de rezerva. Dar ce se intampla atunci cand nu stii sa faci singur acest lucru sau nu ai o roata de rezerva? Aici intervine diferenta intre un cauciuc normal si unul runflat. Acesta din urma iti permite sa conduci pana la cel mai apropiat service auto si sa rezolvi problema.

Pentru ca o pana se intampla in cele mai nepotrivite momente si locuri, s-ar putea sa-ti strice intreaga zi. Poti apela la asistenta rutiera, dar cel mai probabil, va trebui sa astepti cel putin 45 de minute pana va ajunge o masina de tractare la tine. Schimbarea cauciucului afectat cu o roata de rezerva poate reprezenta o problema daca nu stii sa utilezezi kit-ul special. Aceste situatii neprevazute pot fi evitate daca masina ta este dotata cu anvelope runflat. In  acest fel, vei ajunge in siguranta la serviciu, acasa sau la un atelier de reparatii.

3.2. Echiparea masinii cu anvelope runflat

In ceea ce priveste realizarea unui upgrade al masinii cu anvelope runflat, opiniile specialistilor sunt diferite. Unii sustin ca nu ar trebui sa-ti echipezi vehiculul cu runflat deoarece suspensia, sasiul si roata pot fi putin diferite. Astfel, daca vehiculul este incompatibil, se pot produce anumite deteriorari iar garantia ar putea fi chiar anulata. De aceea, exista producatori care echipeaza masinile din fabrica cu anvelope runflat. Acestea pot fi optionale sau disponibile standard pe echipari de top.

Pe de alta parte, sunt si experti care sustin ca nu se poate intampla nimic rau daca echipezi un autovehicul cu aceste cauciucuri. Dar, in acest caz, este ideal ca masina sa aiba un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope si chiar un sistem electronic de control al stabilitatii (ESC).

De asemenea, nu este recomandat sa-ti dotezi automobilul cu ambele tipuri de anvelope: standard si runflat. Motivul este ca cele doua sunt diferite si amestecarea acestora poate provoca probleme la manipulare sau la suspensie. Prin urmare, toate cele patru anvelope trebuie sa fie la fel. Nici achizitionarea unor cauciucuri runflat de la branduri diferite nu este recomandata deoarece fiecare marca foloseste tehnologii diferite. Astfel, daca le amesteci, este posibil sa simti o scadere a performantei.

3.3. Cauciuc runflat vs. ranforsat

Nu stii ce sa alegi intre un cauciuc runflat vs. ranforsat? Afla ca pneurile ranforsate sunt utile pentru transportarea unor greutati mai mari si, in ciuda faptului ca sunt intarite, nu poti circula cu ele pe pana asa cum se procedeaza in cazul cauciucurilor runflat. Cele ranforsate pot fi deosebite prin marcajul pe lateral cu una dintre inscriptiile:  XL, REINF, EXTRALOAD, XLD, RFD, RF.

Fata de cauciucurile normale, anvelopele ranforsate sunt mai rezistente in timp si pot parcurge o distanta mai lunga, chiar si in conditii de utilizare intensiva. Au tractiune si aderenta buna, asigurand stabilitate si manevrabilitate mai buna in curba. Ca principal dezavantaj ar putea fi mentionat faptul ca sunt mai zgomotoase decat anvelopele standard.

Asadar, daca iti doresti siguranta la volan si o deplasare lina, chiar si in cazul in care te vei confrunta cu o pana, utilizarea unor anvelope runflat reprezinta solutia perfecta. Avantajul este ca iti poti continua drumul pana la cel mai apropiat atelier de reparatii. Exista insa si cateva argumente contra folosirii lor, care te pot pune pe ganduri inainte de achizitionarea unor astfel de cauciucuri. In functie si de nevoile tale, poti accepta aceste dezavantaje in schimbul beneficiilor pe care le aduce tehnologia runflat.

Sursa foto: pexels.com, unsplash.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *