Nivelul de zgomot la anvelope – ce reprezinta, cum se masoara si ce probleme poate indica

A conduce un autoturism este o necesitate, de cele mai multe ori, insa condusul ajunge rapid sa se transforme intr-o placere, atat timp cat este efectuat prin intermediul unei masini confortabile. Sunt multi factori care influenteaza confortul la volan, printre care capacitatea de a controla usor directia autoturismului. Aceasta este garantata prin mecanismul de servodirectie.

De asemenea, conteaza calitatea elementelor de caroserie interioara, precum si alte dotari ale masinii. Insa un lucru care ii preocupa pe foarte multi dintre soferi este capacitatea masinii de a fi silentioasa. Cea mai mare parte din cantitatea totala a zgomotului produs de catre o masina este reprezentata de zgomotul generat de catre motor. Pe langa motor, insa, contribuie din punct de vedere auditiv si anvelopele.

Nivelul de zgomot la anvelope este un factor cheie, pe care trebuie sa il iei in calcul atunci cand alegi cauciucurile pentru masina ta. De altfel, zgomotul anvelopelor este important nu doar pentru confortul pe care il resimti atunci cand conduci, ci si pentru impactul pe care autoturismul tau il are asupra mediului inconjurator. Afla, in cele ce urmeaza, cele mai relevante informatii despre indicele de zgomot la anvelopele montate pe diversele marci de masini, precum si ce pneuri ar trebui sa alegi pentru autoturismul tau.

1. Nivel zgomot la anvelope – ce spun reglementarile la nivelul Uniunii Europene

Zgomotul produs de autoturism este un detaliu care intereseaza in mod direct fiecare sofer. Atunci cand cumperi masina, dar si cand alegi diverse accesorii si piese esentiale pentru angrenajul reprezentat de aceasta, zgomotul pe care il va genera automobilul trebuie sa fie un detaliu pe care sa il iei in calcul. Exista, din acest punct de vedere, doua categorii de posesori auto.

Cei care sunt pasionati de tuning si vor sa puna la punct un bolid cat mai dur si soferii obisnuiti, care vor doar sa foloseasca masina in conditii de confort si cauta intotdeauna solutii cat mai silentioase. Din punct de vedere al zgomotului la cauciucuri, interesul este unul foarte mare si in randul celor mai cunoscuti producatori din domeniul anvelopelor. Nivelul de zgomot la anvelope este de doua feluri: extern si intern.

Zgomotul intern – este cel pe care il auzi in interiorul masinii, atunci cand aceasta ruleaza la diferite viteze, pe diferite suprafete. Este important de stiut ca acesta este influentat de mai multe aspecte. El apare atunci cand anvelopa ia contact cu suprafata carosabila. Drumul este ceea ce produce vibratii la nivelul corpului anvelopei, iar vibratia ajunge prin janta si caroserie, pana in habitaclu, unde se transforma in sunet pe care il poti percepe atat tu, cat si pasagerii autoturismului tau.

Zgomotul intern este influentat de tipul de carosabil pe care circula masina, modelul autovehiculului, clasa din care face acesta parte, viteza de conducere, precum si conditiile meteorologice existente atunci cand sunt utilizate pneurile. In general, zgomotul intern este redus atunci cand banda de rulare a anvelopei este produsa din cauciuc mai moale. Totodata, sunt mai silentioase, in general, anvelopele care au profil inalt.

masina parcata

Zgomotul extern – este reprezentat de decibelii anvelopelor care se resimt in afara autoturismului. Acest tip de zgomot afecteaza atat confortul soferului si pe cel al pasagerilor, cat si linistea pe care o resimt persoanele din exterior. Anvelopele zgomotoase contribuie la cresterea nivelului de poluare fonica.

Tocmai de aceea, la nivelul Uniunii Europene exista o reglementare a aplicarii unor etichete specifice pe anvelope, prin care sa se indice clasa de zgomot din care acestea fac parte. Acele cauciucuri care fac zgomot foarte mare pot fi usor recunoscute, cu ajutorul clasificarii UE.

Intrata in vigoare incepand cu anul 2021, Reglementarea 2020/740 defineste modul in care se eticheteaza anvelopele. Exista mai multe informatii cuprinse pe eticheta, iar pentru a fi usor sa intelegi ce insemnatate are fiecare, iata care sunt detaliile pe care le vei gasi inscriptionate pe eticheta si ce simbolizeaza acestea:

  • Eficienta consumului – conform studiilor, calitatea anvelopelor influenteaza cu pana la 20% consumul de combustibil inregistrat de o masina. In acest sens, la nivel de UE sunt reglementate clase de consum pornind de la A si pana la G, unde A este cea mai buna clasa, in vreme ce G este clasa care duce la consumul cel mai mare.
    • Anvelopele din clasa A de consum propun o scadere a consumului de combustibil cu 6 litri la mia de kilometri, comparativ cu cele din clasa G. Fireste, exista si clasele intermediare B, C, D, E si F.
  • Aderenta la carosabil ud – defineste capacitatea anvelopei de a face fata franarii pe carosabil ud. La acest capitol, clasele pornesc de la A si ajung pana la E. Cele mai performante, din acest punct de vedere, sunt anvelopele din clasa A, in vreme ce anvelopelor din clasa E le va lua cel mai mult sa se opreasca pe drumuri ude, atunci cand frana este apasata pana la capat.
  • Nivelul de zgomot – zgomotul anvelopelor de iarna si zgomotul anvelopelor de vara este inclus pe eticheta europeana. Intervalul de zgomot definit de UE este 67 – 77 dB. Exista trei clase de zgomot: A, B si C, in care anvelopele sunt incadrate in functie de diferenta fata de valoarea minima si cea maxima a acestui interval.
    • Pe eticheta, pe langa numarul de decibeli, este marcat si simbolul unui difuzor, in dreapta caruia sunt trei unde, care se coloreaza in negru pe masura ce zgomotul este la nivel mai mare. Astfel, daca doar o unda este neagra, pneul este considerat a fi silentios, producand un zgomot cu minimum 3 dB sub limita europeana.
    • Daca doua unde sunt negre, anvelopa este considerata a fi una moderata, in vreme ce pneurile care produc un zgomot mai mare decat limita maxima reglementata pot fi recunoscute dupa cele trei urme din dreapta simbolului difuzorului.

roti si capace de anvelope

Cum se determina nivelul de zgomot la cauciucuri de iarna si vara

Zgomotul de rulare al anvelopelor trebuie sa fie calculat cu o precizie cat mai mare, astfel incat pneul sa poata fi incadrat intr-o anumita categorie, dintre cele reglementate la nivelul Uniunii Europene. Pentru masurarea nivelului de zgomot de rulare la anvelope de vara si de iarna, se utilizeaza un microfon care se monteaza la marginea autobandei.

Microfonul masoara nivelul zgomotului pe care pneurile il produc atunci cand masina ruleaza cu o viteza de 80 de kilometri pe ora. Aceasta este formula pe care o respecta toti producatorii de anvelope, nivelul de zgomot fiind cel mai usor de stabilit in acest mod.

2. Indice zgomot anvelope – are sezonalitatea cauciucurilor vreun impact?

In Romania, soferii sunt obligati sa circule pe drumurile acoperite de polei, zapada sau gheata, cu anvelope de iarna. Acestea au profile speciale, astfel incat sa fie evitata deraparea autoturismului. Nu exista diferente cauzate de sezonalitate, insa trebuie sa stii urmatoarele detalii despre nivelul de zgomot al pneurilor de iarna, vara si all season:

Anvelope de iarna – de pe site-ul nostru poti comanda modele de anvelope de iarna de calitate superioară. Zgomotul produs de profilul anvelopelor de iarna porneste de la 65 dB si ajunge pana la maximum 75 dB.

Anvelope de vara – si in categoria pneurilor destinate utilizarii pe parcursul sezonului cald, in magazinul nostru poti identifica anvelope de vara din toate clasele de zgomot. Este vorba despre indice de zgomot la anvelope cu valori de la 65 dB, pana la 78 dB.

Anvelope all-season – cauciucurile care pot fi folosite pe tot parcursul anului, fara a fi nevoie schimbarea lor in functie de anotimp si de conditiile meteorologice, sunt printre preferatele foarte multor soferi. In gama de pe site-ul nostru exista variante de anvelope all-season cu nivel de zgomot de la 66 dB, pana la 77 dB, care pot fi folosite pe toata durata unui an.

cauciuc

2.1. Ce poate sa cauzeze cresterea zgomotului produs de anvelope – anvelope deformate, uzura neuniforma etc.

Indicatorii cu privire la zgomotul exterior produsi de anvelope sunt un reper de care trebuie sa tii cont, atunci cand alegi pneurile. Exista si alte aspecte care pot sa provoace huruit la cauciucuri. Zgomotul anvelopelor la rulare este atat cel auzit la exterior, cat si cel resimtit in interiorul masinii. Nu exista anvelope fara zgomot, insa sunt elemente care pot sa provoace cresterea acestuia. Este vorba despre:

  • nivelul de presiune din cauciucuri – presiunea defectuoasa din anvelope poate sa conduca la un nivel mare de zgomot in anvelopele deformate. De regula, problemele sunt valabile in cazul pneurilor in care presiunea este la un nivel prea scazut.
  • banda de rulare – pot aparea probleme la nivelul benzii de rulare, probleme care sa creasca zgomotul anvelopelor. De regula, abraziunea neuniforma a benzii provoaca zgomote neplacute.
  • compresia aerului in caneluri – este un alt fenomen care determina vibratii si zgomote la un nivel nedorit de mare.
  • uzura neuniforma – este considerata de catre multi experti drept cauza numarul unu a zgomotului prea mare provocat de anvelope. In cazul in care pneurile sunt neuniforme, contactul nu este unul perfect, astfel ca anvelopele emit zgomote ciudate.
  • instalarea deficitara – daca observi zgomote ciudate la nivelul anvelopelor, imediat dupa ce acestea au fost instalate, este foarte probabil ca montajul sa nu fi fost realizat in conditii optime. Va fi necesar sa te deplasezi la service pentru repetarea procesului sau pentru echilibrarea pneurilor.

Daca observi ca anvelopele produc zgomote ciudate, de intensitate prea mare, exista sanse ca rulmentii masinii sa fie deteriorati. La cresterea vitezei si la luarea virajelor, acest zgomot care semnaleaza prezenta problemelor la rulment este insotit si de un sunet asemanator cu zumzaitul. Daca observi astfel de manifestari, adreseaza-te in cel mai scurt timp unui service auto.

2.2. Cum asiguri mentinerea la un nivel cat mai jos a zgomotului produs de anvelope sau a decibelilor anvelopei

Pentru ca nivelul confortului pe care il resimti la volan sa fie unul mereu ridicat, iar zgomotul exterior sa fie si el mentinut la un nivel optim, este necesar sa respecti urmatoarele indicatii, pe care ti le vom prezenta in ordinea importantei lor.

    1. Alege pneuri de calitate – este foarte important sa investesti in anvelope cu un indice de zgomot dintr-o clasa cat mai buna. Pe langa acest indice, trebuie sa tii cont si de indicele de viteza, dimensiuni, aderenta, marca sau indicele de sarcina.
    2. Alege anvelope adaptate sezonului – trebuie sa stii ca pneurile de iarna folosite pe timp de vara se vor dovedi a fi mereu mai zgomotoase decat cele destinate sezonului cald. Poti evita aceasta situatie si apeland la anvelope all season.
    3. Inlocuieste pneurile invechite – daca anvelopele si-au atins durata de viata sau observi ca au defecte la nivelul benzii de rulare, este foarte important sa iei decizia de a le inlocui. Daca vei continua sa folosesti cauciucuri uzate, ele vor deveni mai zgomotoase. In plus, creste si riscul de a derapa si de a face pana.
    4. Mergi la verificari – vizitele la un service de specialitate sunt recomandate. Este foarte bine sa mergi periodic sa verifici geometria rotilor si starea generala a anvelopelor tale, pentru a te asigura ca iei toate masurile in vederea prelungirii duratei de viata a acestora. Totodata, expertii dintr-un service vor observa din timp potentialul de crestere a nivelului de zgomot produs de anvelope si iti vor putea oferi sfaturi cu privire la modul in care aceste riscuri pot fi evitate.

mecanic

  1. Curata anvelopele – daca circuli prin zone noroioase sau folosesti masina pe timp de iarna, iar la nivelul cauciucurilor se acumuleaza mizerie, este foarte important sa cureti anvelopele in mod periodic. Noroiul uscat poate afecta banda de rulare si poate accelera procesul de uzare a anvelopelor, daca nu este inlaturat la timp.

Cel mai important lucru pe care il poti face, asadar, pentru a evita aparitia problemelor si a disconfortului cauzat de zgomotul provocat de anvelope este sa comanzi pneuri de calitate de pe Anvelope-Oferte.ro. Aici gasesti modele cu indici de zgomot mic, sunetul provocat la rulare fiind unul redus. Tine cont si de celelalte aspecte pe care ti le-am prezentat, pentru ca masina ta sa garanteze calatorii silentioase si foarte confortabile!

Sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *