Tipuri de cauciucuri – caracteristicile specifice fiecărui tip de cauciucuri pentru a stii cum sa faci alegerea corecta

Daca acum cateva zeci de ani masina era considerata o dorinta, astazi ea este cu certitudine o necesitate. Viata agitata si deplasarile incoace si incolo pe care cei mai multi oameni le fac au transformat ideea „Ce frumos ar fi sa am o masina!” in „Am neaparat nevoie de o masina.”. Confortul de a calatori cu propriul automobil oricand este nevoie sau oricat de departe ar fi punctul de destinatie a facut ca masina sa devina un obiect esential in viata tuturor. Tot mai multi tineri isi doresc sa ajunga la varsta de 18 ani pentru a reusi sa obtina permisul de conducere, ca mai apoi sa isi achizitioneze o masina pe care sa o foloseasca dupa bunul plac si dupa nevoile pe care le au. Drumurile lungi de la facultate sau de la locul de munca dintr-un alt oras spre casa se scurteaza radical datorita masinii. Nu mai incape discutia ca masina este un obiect din categoria nevoilor.

Cu toate acestea, masina, la fel ca orice obiect, trebuie ingrijita corespunzator. Daca o duci la spalatorie cand este nevoie, daca o cureti regulat, daca ii schimbi cauciucurile la timp cu unele corespunzatoare, daca iti formezi obiceiul de a trece pe la service din cand in cand pentru verificari ea iti va fi recunoscatoare si te vei putea bucura de ea foarte mult timp. Unul dintre lucrurile cruciale la care trebuie sa fii mereu atent sunt, fara doar si poate, anvelopele. Cu siguranta stii deja ca exista diferite tipuri de anvelope categorizate pe marimi si sezoane. Dar daca cunosti caracteristicile pentru fiecare dintre acestea vei intelege de ce este nevoie sa le schimbi la timp si de ce conteaza sa cumperi dimensiunile potrivite pentru masina ta. Asadar, arunca o privire mai jos. 

Cuprins

  1. Tipuri de anvelope – profil si sezoane
    1. Tipuri de anvelope – profil
    2. Tipuri de anvelope – sezoane
  2. Caracteristicile diferitelor tipuri de anvelope
    1. Caracteristicile specifice tipurilor de anvelope de iarnă
    2. Caracteristicile specifice tipurilor de anvelope de vară
    3. Caracteristicile specifice tipurilor de anvelope all seasons
  3. Curiozitati despre diferitele tipuri de anvelope

1.Tipuri de anvelope – profil si sezoane

Fiecare drum este diferit, are anumite specificatii si necesita anumite conditii ale masinii.. Prin urmare, daca cu anvelopele potrivite pentru masinile de teren – de tipul mud terrain – poti merge pe autostrada (desi nu este deloc recomandat, vei vedea de ce), cu tipurile de cauciucuri obisnuite pe care le poti pune pe o masina clasica pentru a circula pe drumurile asfaltate nu vei putea niciodata sa mergi off road.

In ceea ce priveste tipurile de anvelope, acestea trebuie sa se potriveasca fiecarui anotimp, deoarece fiecare tip are un anumit rol pentru un anumit anotimp. 

1.1. Tipuri de anvelope – profil

Exista doua mari categorii de anvelope: simple – pentru masinile obisnuite cu care circuli zi de zi prin oras si mud terrain – potrivite pentru masinile de teren.

  • Anvelope simple – cele pe care le cunoaste si foloseste toata lumea. Daca te intrebi ce diferente exista intre anvelopele „de autostrada”, cele pentru masinile de teren sau cele pentru toate tipurile de teren iti spunem ca aceste tipuri de cauciucuri sunt cele de uz comun, general. Ele se potrivesc destul de bine in marea majoritate a conditiilor meteo. Au viata lunga, sunt rezistente si le poti gasi oricand la preturi accesibile. In ceea ce priveste aderenta acestora, anvelopele simple au suficient de multa aderenta pentru momentele de franare dar si accelerare. Banda lor de rulare este potrivita pentru drumurile cu pietris mic, iar golurile sunt intr-atat de largi incat permit scurgerea apei. Anvelopele all seasons sunt, de regula, considerate anvelope obisnuite de autostrada.Se poate spune ca majoritatea masinilor sau camioanelor vin din fabrica cu aceste anvelope simple, de autostrada. Exceptie fac doar masinile sport, dar si anumite vehicule de teren. Cel mai des, acestea se gasesc la masinile tip sedan, la masinile de oras, dar si la unele camioane sau furgonete. Cu toate acestea, exista si unele tipuri de vehicule de teren care pot veni din fabrica cu anvelope simple. Pentru masinile electrice, insa, este nevoie de anvelope speciale. 
  • Anvelope mud terrain – Despre anvelopele mud terrain se poate vorbi foarte mult, iar istoria si evolutia lor este foarte interesanta. Denumirea de mud terrain s-a schimbat destul de mult in ultimele cateva decenii. Aceste tipuri de anvelope au fost create, intial, pentru a fi rezistente in fata noroiului. Ele au aparut ca o necesitate pentru fermieri, militari sau persoanele care lucrau pe masini utilitare foarte mari. Asta deoarece toate tipurile de cauciucuri care existau pana atunci nu faceau fata tuturor conditiilor meteo si drumurilor pe care se forma mult noroi. De-a lungul timpului, insa, termenul (si tipul acesta de anvelope) s-a generalizat, iar astazi se vorbeste despre mud terrain atat pentru terenurile incarcate de noroi, dar, in general, pentru toate tipurile de teren aflat in conditii extreme de circulatie. A devenit o adevarata provocare deplasarea pe astfel de terenuri. Multe dintre anvelopele folosite atat pe camioane, cat si pe masinile mari tip SUV sunt potrivite pentru off-road. Practic, anvelopele mud terrain sunt proiectate pentru teren. Ele functioneaza foarte bine, poate cel mai bine, pe diferite tipuri de teren. Chiar si pe terenul accidentat. Se poate circula cu acestea si pe drumurile normale, obisnuite, de zi cu zi, pe autostrada, insa nu este recomandat. In primul rand, sunt extrem de galagioase. Suna foarte, foarte puternic pe drumurile asfaltate, iar acest lucru este foarte deranjant atat pentru tine, ca sofer, cat si pentru ceilalti soferi din trafic. In al doilea rand, folosirea acestor tipuri de anvelope pe drumurile obisnuite duce la un consum foarte mare. Acest lucru se intampla pentru ca anvelopele mud terrain, avand multiple proeminente „opun” rezistenta pe astfalt. Ele sunt proiectate pentru a avea aderenta pe pamant, noroi, iarba, teren accidentat, si nu pe asfalt. Cu cat anvelopele sunt mai netede, cu atat functioneaza mai soft pe drumurile asfaltate si astfel consumul este mult mai mic. Si nu in ultimul rand, daca vei folosi cauciucuri mud terrain pe astfalt le vei uza mult mai repede si cand vei avea nevoie cu adevarat de ele, nu vor mai fi la fel de calitative.

1.2. Tipuri de anvelope – sezoane

In ceea ce priveste tipurile de anvelope in functie de sezon, acestea se impart in 3 mari categorii: anvelope de iarna, de vara si anvelope all seasons. Fiecare dintre acestea au anumite caracteristici specifice ce le face sa fie sau sa nu fie potrivite pentru un anumit sezon. Pentru perioada rece de iarna, mai ales, recomandarea este sa folosesti numai anvelopele de iarna. Vremea schimbatoare cu asfalt ud sau plin de zapada va face ca riscul unui accident sa fie de 2 ori mai mare daca nu folosesti anvelope de iarna. Pe de alta parte, daca le folosesti vara, le uzezi mult mai repede decat iarna si risti sa primesti si o amenda pentru ca masina nu este echipata corespunzator. Si la fel este si in cazul anvelopelor de vara folosite iarna. Vara drumurile sunt mai mult uscate, netede, deci nu este nevoie ca masina sa capete o asemenea aderenta cum este necesar iarna. 

2.  Caracteristicile diferitelor tipuri de anvelope

Pentru a intelege de ce este nevoie ca anvelopele sa fie schimbate la timp si sa circuli cu tipurile de cauciuc potrivite citeste randurile de mai jos. 

2.1. Caracteristicile specifice tipurilor de anvelope de iarna

3.png

Sunt cateva informatii pe care ar trebui sa le cunosti despre anvelopele de iarna pentru a intelege si mai bine de ce este necesar sa fie schimbate pe perioada acestui anotimp.

  • Aceste tipuri de anvelope de iarna sunt create special pentru a asigura aderenta pe drum in conditii de iarna, evident: multa zapada sau chiar gheata, uneori noroi si orice vine cu temperaturile foarte mici. sunt concepute special pentru a funcționa pe gheață, zăpadă, nămol și temperaturi scăzute. 
  • Cauciucurile de iarna sunt create cu un anumit model pentru banda de rulare. Acesta este unidirectional. Practic sunt create pentru a putea sa impinga zapada. Adancimea mult mai mare, fata de anvelopele de vara, le permite a functioneze optim pe drumurile aflate sub conditiile iernii. Ele sunt, de asemenea, create cu anumiti compusi astfel incat sa reziste cu brio temperaturilor mici si foarte mici. 
  • Un lucru extrem de important este ca esti nevoit sa verifici in mod regulat presiunea in roti. Asta deoarece atunci cand temperaturile scad, scade si presiunea. Daca au presiunea potrivita, acest lucru le va face sa fie mult mai rezistente, vei scoate un consum mult mai mic si drumurile vor fi facute in siguranta. 
  • Indiferent de tipul de tractiune pe care il are masina ta, recomandarea este ca anvelopele de iarna sa fie montate pe toate cele 4 jante. Desigur ca este mai economic si mai simplu sa fie montate numai pe fata sau pe spate, insa nu este la fel de sigur. Exista riscul mare ca functionarea echilibrata a tuturor celor 4 roti sa nu fie corecta si acest lucru creste sansele de accidente. 

2.2. Caracteristicile specific tipurilor de anvelope de vara

4.png

Anvelopele de vara au si ele caracteristicile si rolul lor.

  • Sunt rezistente si au aderenta pe drumurile ude, dupa ploaie. Banda de rulare are un compus care este mai lipicios si impreuna cu designul cauciucului ajuta la prevenirea hidroplanarii chiar si in conditii extreme de ploi torentiale. 
  • Pe drumuri uscate, performanta in ceea ce priveste virajele la acceleratie sunt de nedepasit. 
  • Pot fi folosite incepand cu temperaturi de 6-7 grade Celsius. 
  • Sunt extrem de economice in ceea ce priveste combustibilul in timpul lunilor cu vreme calda. Asta deoarece constructia lor este mai rigida si forta de frecare este mai mica.
  • Acestea functioneaza in stare foarte buna pana la aproximativ 80.000 km. Dupa atingerea acestui prag este recomandat sa fie schimbate pentru ca masina sa asigure aceeasi performanta.
  • Sunt extrem de potrivite pentru aproape toate tipurile de masini: masini sport, SUV-uri sau pur si simplu masina de zi cu zi.
  • Sunt ideale pentru momentele in care incepi sa conduci.

2.3. Caracteristicile specific tipurilor de anvelope all seasons

5.png

Anvelopele all seasons sunt cea mai economa alternativa pentru tipurile de cauciucuri care pot fi puse pe masina ta. In principiu, acestea se potrivesc oricaror conditii meteo.

  • De regula, aceste anvelope sunt create cu scopul de a oferi un echilibru intre performanta in conditii uscate, umede sau chiar pe zapada. Tine minte, insa, ca asta nu este neaparat ceva extrem de bun. Fiecare tip de anvelope are proprietatile sale care se potrivesc cu conditiile meteo. Pentru persoanele care locuiesc in zone unde iernile sunt blande, aceste tipuri de cauciucuri pot fi o optiune foarte buna. 
  • Adancimea benzii de rulare este medie. Cauciucul este format dintr-o serie de compusi combinati astfel incat sa faca anvelopele all seasons de lunga durata. Acestea sunt mai rezistente decat cele de vara. O masina care va avea cauciucuri all seasons va oferi confort si va avea o performanta buna pe drumurile asfaltate. Se pot pune astfel de cauciucuri pe multe tipuri de masini. 
  • Desi functioneaza foarte bine cat timp este vreme calda, astfel de anvelope nu au o aderenta la fel de mare ca cele de vara. Trebuie sa fie concepute asa pentru a putea oferi performante acceptabile si atunci cand iernile sunt mai blande. Fiind create astfel, banda de rulare are durata mai lunga de viata. 
  • Se poate ca acestea sa ofere tractiunea necesara in conditii de iarna, dar nu atunci cand iarna este foarte aspra si drumurile nu sunt curatate. De aceea recomandarea specialistilor este ca fiecare sezon sa fie cu anvelopele lui.

3. Curiozitati despre diferitele tipuri de anvelope

Pentru a avea o durata de viata cat mai lunga, anvelopele trebuie pastrate in conditii speciale si trebuie verificate periodic de un specialist. Iata cateva curiozitati despre anvelope si modul de pastrare si ingrijire.

  • Dupa o durata de folosire de 5 ani, sau chiar mai mult decat atat, cauciucurile trebuie obligatoriu sa fie verificate de o persoana specializata. Acest lucru trebuie sa se intample in fiecare an.
  • Dupa maximum 10 ani de folosire este obligatoriu sa fie schimbate.
  • In fiecare luna, cel putin, este necesara verificarea presiunii pentru functionarea optima.
  • Trebuie sa fii foarte atent la orice modificare a dinamicii – daca rotile scapa aerul, daca vibreaza sau scot anumite zgomote specifice etc. In acest caz masina trebuie dusa obligatoriu la un service si in caz de nevoie anvelopele trebuie schimbate. 
  • Depozitarea corecta a cauciucurilor nu se face niciodata in soare. Soarele dauneaza proprietatilor anvelopelor si ele nu mai ofera siguranta atunci cand sunt montate pe masina.
  • Diferitele tipuri de solventi sau uleiuri si grasimi trebuie tinute departe si foarte departe de masina sau de anvelope. Pot dauna grav cauciucului. 

In concluzie, este important sa tii cont de toate informatiile prezentate in acest articol despre anvelope. Alege intotdeauna tipurile de cauciucuri potrivite pentru masina ta, pentru drumurile pe care circuli cel mai des, pentru tipul de teren si pentru sezon. Pastreaza anvelopele in conditii optime. Toate acestea, impreuna, vor oferi viata lunga cauciucurilor si masina te va purta pe orice drum in siguranta.

Sursa foto: shutterstock.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.